Parijs

Vorig jaar heb ik voor het eerst Parijs mogen ervaren. Ik ben echt verliefd geworden op deze stad en haar bewoners. Wat ik dacht dat de Parijzenaars afstandelijk zouden zijn, bleek helemaal niet waar te zijn toen ik er was. En laten we niet vergeten te spreken over de verrukkelijke croissants en de prachtige architectuur die de stad te bieden heeft. Parijs heeft me echt weten te betoveren. Inmiddels heb ik deze stad 3 keer bezocht in het afgelopen anderhalf jaar. Ik heb daarom ook aardig wat tips voor jullie verzameld.

Met de trein naar Parijs

De afgelopen keren dat ik Parijs bezocht, reisde ik met de trein of met de auto. Vanaf Rotterdam ben je met de trein in slechts 2,5 uur in Parijs. Het is echt ontspannen om met de trein te reizen. De afgelopen jaren ben ik inmiddels al 4 keer met de trein naar, of via, Parijs gereisd. Elke keer is het weer fijn om even in de stad te zijn.

Met de auto naar Parijs

Maar ook met de auto is het goed te doen naar Parijs. Als je geen verkeersopstopping hebt, sta je binnen 5 uur en 30 minuten in het hart van de stad. (vanuit Utrecht) Wel moet je rekening houden met parkeerkosten en het vinden van een geschikte parkeerplek. Dat is vaak nogal een uitdaging in een drukke stad als Parijs.

Een enkeltje Rotterdam - Parijs is al te boeken vanaf €35,-

Wat is er te doen in Parijs?

Op pad met Bajabikes

In elke grote stad is het eigenlijk leuk om met een gids op pad te gaan, zo ook in Parijs. Extra leuk is om het op de fiets te doen natuurlijk. Wij, Nederlanders, zijn dol op fietsen. Zelf heb ik de highlight tour gedaan en die kan ik zeker aanraden. Je leert zoveel over de stad en haar inwoners. Het geeft je een goed beeld van de locaties en je kunt op andere dagen dat je in de stad bent nog een bezoek brengen aan de plekken die je interessant vindt. Bovendien geeft de gids vaak goede tips over leuke restaurants. Zo haal je het maximale uit je verblijf in Parijs. Een tour als dit doe ik eigenlijk altijd op mijn eerste dag in een stad. Op deze manier leer je de stad kennen en weet je welk gedeelte je graag beter ontdekt.

Bajabikes is er in vele grote steden over de hele wereld. Ik heb een artikel geschreven over mijn ervaringen met Bajabikes.

Montmartre

Montmartre, de artistieke wijk in Parijs. 's Avonds komen hier veel kunstenaars bijeen om te tekenen en te schilderen op een van de pleinen. Het is een genot om hun werk te bekijken. Als je een gepersonaliseerd schilderij of tekening wilt, dan is dit dé plek om te zijn. Het is een waar genot om door de straten van deze wijk te wandelen. Wel moet je rekening houden met aardig wat hoogteverschil, dus wees voorbereid om vele hoogtemeters te lopen.

Tijdens mijn laatste bezoek aan Parijs heb ik deelgenomen aan een boeiende Free Walking Tour door Montmartre. Deze tour bood niet alleen inzicht in de geschiedenis van deze wijk, maar gaf ook interessante informatie over zowel de huidige als voormalige bewoners. Ik heb bewust gekozen voor DEZE tour, maar er zijn meerdere opties beschikbaar. Wat mij betreft was het zeker een toegevoegde waarde aan mijn bezoek aan Montmartre.

Free walking tours zijn er over de hele wereld. Ik heb een artikel geschreven over mijn ervaringen met Free Walking Tours.

Sacre Coeur

Bij zonsondergang heb ik een bezoek gebracht aan de Sacré-Coeur. Het uitzicht over de stad was werkelijk adembenemend. Bovendien was er geen rij om binnen te komen, dus ik kon meteen doorlopen. De entree voor deze bezienswaardigheid is gratis.

Uitzicht op de Sacre Coeur

Quartier latin

Doordat ons verblijf zich in deze buurt bevond, hebben we de charmante straatjes ontdekt. Overal vind je restaurants en een gezellige sfeer. De smalle straatjes zijn autovrij. Dichtbij bevindt zich de Notre Dame, waar je een bezoek aan kunt brengen, ondanks dat deze momenteel in de steigers staat. Maar zelfs met steigers blijft het een indrukwekkend gebouw.

Wijnen langs de Seine

De laatste keer dat ik in Parijs was, was het prachtig weer. Langs de waterkant zaten veel mensen te genieten van de zon, onder het genot van een drankje. Dat bracht ons op het idee om hetzelfde te doen. We hebben wijn en fruit gehaald en zijn naar de Seine gefietst. Daar hebben we heerlijk genoten van de levendige sfeer. Langs de rivier is er zoveel te zien en te doen. Mensen zijn aan het sporten of gewoon aan het ontspannen. Dit is zeker een aanrader wanneer je in Parijs bent!

Parijs, zonsondergang met ijfeltoren

Jardin de Luxembourg

Dit park ligt midden in de stad, maar zodra je er bent, vergeet je dat je je in het bruisende Parijs bevindt. Je kunt hier heerlijk genieten van de groene omgeving. Ik heb mijn boek meegenomen en heerlijk liggen lezen. Stiekem heb ik ook genoten van hoe de Parijzenaren dit kleine stukje groen in de stad waarderen en ervan genieten.

Rondvaart over de Seine

Ontdek Parijs op een onvergetelijke manier met onze 1 uur durende boottocht over de Seine, die je langs alle belangrijkste bezienswaardigheden van de stad voert. Voor slechts €16,- kun je jouw plekje aan boord reserveren via deze link. Tijdens deze ontspannende cruise heb je de mogelijkheid om de schoonheid van Parijs vanaf het water te bewonderen. Hier zijn enkele handige tips om je ervaring nog specialer te maken:

Kies je zitplaats slim: Voor het beste uitzicht raden we aan om aan de rechterzijde van de boot plaats te nemen. Op die manier ben je het dichtst bij alle iconische bezienswaardigheden van de stad en kun je ze van dichtbij bewonderen terwijl ze aan je voorbijglijden.

Magische zonsondergang: Overweeg om de rondvaart rond zonsondergang te plannen. De stad Parijs komt dan tot leven met een betoverende gloed en de verlichte bezienswaardigheden creëren een sprookjesachtige sfeer die je niet wilt missen.

Eiffeltoren

Uitzicht op de Eiffeltoren

Voor het meest adembenemende uitzicht op de Eiffeltoren moet je absoluut naar Place du Trocadéro gaan. Hoewel het er soms behoorlijk druk kan zijn, doet dat geen afbreuk aan de betovering. Hier zijn een paar tips voor jou. Het uitzicht op de Eiffeltoren is namelijk het allermooist als de avond valt. Terwijl de toren de hele avond prachtig verlicht is, begint hij elke hele uur vijf minuten lang te fonkelen, wat echt magisch is. Zorg ervoor dat je er op zijn minst een keer bent wanneer de Eiffeltoren zijn sprankelende show opvoert. Als je eenmaal op deze locatie bent, kun je een stukje naar rechts wandelen. Hier is het wat rustiger. Toen we bij de trappen rechts aankwamen speelde er een straatmuzikant, wat voor een fantastische sfeer zorgde. We vonden het zo gezellig dat we naar de supermarkt zijn gelopen en een flesje wijn hebben gehaald. Genieten van muziek met de Eiffeltoren op de achtergrond, wie kan daar nu nee tegen zeggen?

De Arc de Triomphe beklimmen

Wanneer je de Arc de Triomphe wilt beklimmen, is het handig om vooraf kaartjes te kopen. Dat kan het beste via deze website. De kaartjes zijn kosten €13,-. De toegang tot de Arc de Triomphe is gratis voor:

1. Personen jonger dan 18 jaar (in familieverband en met uitzondering van schoolgroepen).
  2. Personen tussen 18 en 25 jaar oud (ingezetenen van de Europese Unie en langdurig niet-Europese ingezetenen in Frankrijk).
  3. Mensen met een handicap en de persoon die hen assisteert.
  4. Voor iedereen: van 1 november tot 31 maart, elke eerste zondag van de maand.

Eenmaal boven heb je een schitterend uitzicht op de Eiffeltoren en een groot deel van de stad. Daarvoor moet je wel de 284 treden beklimmen. Eerst inspanning, dan ontspanning en genieten.

Lekker eten in Parijs

Vietnamees in Parijs

Als liefhebber van Aziatisch eten geniet ik enorm van de veelheid aan Vietnamese restaurants in Parijs. Op een avond heb ik mezelf getrakteerd op een heerlijke Vietnamese maaltijd, en ik heb er absoluut geen spijt van gehad! De smaken en gerechten waren geweldig! Tijdens mijn tweede bezoek aan Parijs heb ik opnieuw bij een Vietnamees restaurant gegeten, dit keer bij 'Foyer Mon Vietnam'. Het restaurant ligt aan de 24 Rue de la Montagne Ste Geneviève. En opnieuw was het verrukkelijk.

De beste falafel in Parijs

Na alle positieve verhalen die ik had gelezen over de falafelbroodjes in de wijk Marais, moest ik dit zelf ervaren. Bij aankomst zag ik lange rijen bij de balie, maar geloof me, het wachten was zeker de moeite waard. Het broodje falafel dat ik uiteindelijk in handen had, was verrukkelijk! We besloten het in het nabijgelegen park op te eten en daar hebben we echt van het moment genoten. Als je in de buurt bent, moet je zeker een bezoek brengen aan L'as du Falafel of een van de andere restaurants in deze straat.

In de omgeving van Gare du Nord gingen we op zoek naar een broodje falafel. We waren op zoek afhaalrestaurant. Dit broodje namen we mee, zodat we het op konden eten tijdens onze terugreis naar Nederland. We kwamen uit bij restaurant Chez Anna, gelegen aan de, 43 Rue du Château d'Eau, op ongeveer 12 minuten wandelen van het station. Dit Libanese restaurant heeft wat mij betreft het lekkerste broodje falafel. De gastvrouw is super vriendelijk. Het broodje falafel kostte €6,-. Koopje toch?

Bakkers (Boulangerie) in Parijs

Op elke hoek van de straat vind je natuurlijk een bakker in Parijs. Toch heb ik er twee die er voor mij uitspringen om zijn lekkernijen. Deze twee wil ik jou tippen. Misschien kom je in de buurt en kun je ook genieten van al het lekkers dat ze verkopen.

De eerst is La Maison d'Isabelle, hier hebben we op aanraden van ons hotel genoten van een croissant. En eerlijk gezegd, ze zijn verrukkelijk. Dus als je toevallig in de buurt bent, is dit een aanrader. De bakker bevindt zich aan de: 47ter Bd Saint-Germain. Wij hebben ervan genoten op een bankje langs de Seine, misschien ook een idee voor jou?!

De tweede ontdekte ik tijdens een wandeling door Parijs. De bakkerij, Liberté. De winkel bevindt zich aan de: 39 rue des Vinaigriers. Het brood en gebak zijn er verrukkelijk, en de winkel zelf heeft een charmante uitstraling. Het is een heel klein bakkertje met maar 4 stoeltjes. Wij hadden het geluk hier te genieten van een kop koffie. Ondertussen kwamen er veel locals hun lunch halen bij Liberté, wat mij betreft een heel goed teken.

Liberté, bakker in Parijs

Overnachten in Parijs

Holiday Inn hotel in Montmartre

Montmartre is absoluut mijn favoriete wijk in Parijs en het is een geweldige plek om te verblijven. Hoewel het iets verder weg is van de Seine en andere bezienswaardigheden, hebben we een fiets gehuurd, waarmee we de stad hebben ontdekt. Het was een fantastische manier om Parijs te verkennen. 's Avonds keerden we graag terug naar Montmartre, waar we heerlijk hebben gegeten. Ik kan het ten zeerste aanbevelen om in deze wijk te verblijven. Mijn keuze voor accommodatie was het Holiday Inn hotel in Montmartre, en ik was zeer tevreden met mijn verblijf daar. De prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend en het hotel bood alle comfort en gemakken die we nodig hadden voor een aangenaam verblijf. Ik zou zeker aanraden om hier naartoe te gaan als je op zoek bent naar een comfortabel en betaalbaar hotel in Montmartre.

Hotel Studia in Quartier Latin

Je verblijft midden in het bruisende Quartier Latin in hartje Parijs. Het hotel is eenvoudig, maar netjes en de bedden zijn comfortabel. De locatie is absoluut ideaal, met de metro op slechts 1 minuut lopen. Verwacht geen luxe hotel, maar wie heeft dat echt nodig als je in Parijs bent? Wij in ieder geval niet, want we willen juist de stad verkennen. Toen we zochten naar een betaalbare accommodatie, kwamen we bij dit hotel uit en we zouden zonder aarzelen opnieuw hier verblijven.

Hotel de La Jatte

Dit hotel is gelegen op Ile de la Jatte, een prachtig eiland in de Seine. Het ligt op slechts 15 minuten fietsen van de Arc de Triomphe en op 25 minuten van de Eiffeltoren. De locatie is heerlijk rustig en recht tegenover het hotel staan de Velib-fietsen tot je beschikking. Het hotel zelf is eenvoudig maar schoon en het ontbijt is goed verzorgd. De prijs-kwaliteitverhouding is uitstekend. Als je de drukte van het centrum wilt vermijden, is dit absoluut een aanrader.

Verplaatsen in Parijs

Op de Vélib-fiets

Elke keer als ik in Parijs ben, schijnt de zon volop. Dan vind ik het zonde om in de metro onder de grond te zitten. Daarom ga ik vaak voor een Vélib-fietsverhuur. 'Wegwijs naar Parijs' heeft dit super uitgelegd. Lees het artikel hier!

Wandelen in de stad

Ik wandel ook veel door de stad, vooral het gebied rond Montmartre is lastig te bereiken met ander vervoer. Het biedt de gelegenheid om rustig om je heen te kijken en te genieten van alles wat Parijs te bieden heeft.

Schattig straatje in Parijs

Metro

Ik maak echter wel gebruik van de metro bij aankomst in en vertrek uit Parijs. Met de metro kun je namelijk snel en gemakkelijk op je bestemming komen. Het kopen van een kaartje is heel eenvoudig bij de automaten die je op elk metrostation kunt vinden. Je betaald €2,10 voor een reis van maximaal 90 minuten. Onlangs is bekend geworden dan de metrokaartjes duurder worden. De olympische spelen vinden dit jaar (2024) plaats in Parijs. De kaartjes worden dan dubbel zo duur.

Wat vind ik van Parijs?

Het is echt genieten om door Parijs te wandelen. Op elke straathoek valt wel iets moois te ontdekken. Wat ik vooral heerlijk vind, is de ontbijtcultuur in Parijs. Niets kan op tegen het genot van een vers stokbroodje of een smakelijke croissant met een goede kop koffie bij een charmante bakkerij. Ik kan echt genieten van het zijn in Parijs en ik sluit zeker niet uit dat ik deze stad nog vele malen zal bezoeken.

Toffe tours in Parijs

In Parijs is er zoveel te beleven! Hier zijn nog een paar leuke excursies om je tijd in de stad nog specialer te maken. Veel plezier alvast!