Wij zijn van Laos gaan houden!

Laos wordt veel gebruikt als oversteek om van Noord Thailand naar Vietnam te gaan maar wat ons betreft zouden meer mensen een bezoek moeten brengen aan Laos. Het land heeft een gevarieerd landschap en leuke steden. De hoofdstad Vientiane doet moderner aan en voelt ook als een stad, de andere steden voelde voor ons dorps aan. De afstanden in Laos zijn groot en de invloed van China is merkbaar. Een land in ontwikkeling maar soms nog zover terug in de tijd. In de kleine 3 weken die we in Laos zijn geweest zijn wij van dit land gaan houden. Vooral de Laotiaanse mensen hebben ons geraakt, in het begin zijn ze een beetje schuw maar als je ze aanspreekt in hun eigen taal dan beginnen ze te stralen. En hiervoor hoef je geen vloeiend Laotiaanse te spreken, 2 uitspraken is al genoeg. Sabaidi (hallo) en Kop Cha Lai Lai (heel erg bedankt). We hebben verschillende schrijfwijzes van de woorden gezien maar dit is de makkelijkste schrijfwijze bij de uitspraak ;-). Wat we allemaal hebben gedaan in Laos lees je hieronder. We hebben dit gedaan in 3 weken maar je kunt veel meer tijd doorbrengen in dit fascinerende land

De Gibbon Experience

Vanuit Chiang Rai zijn we de grens overgegaan naar Loas, dit ging gepaard met het nodige papierwerk en een weekendtoeslag omdat we op zaterdag aankwamen. Later hoorde van andere reizigers dat die, om diverse redenen, ook een toeslag hadden betaald. Zorg dus voor wat contact geld (Thaise Bath wordt ook geaccepteerd) want een toeslag lijkt de norm te zijn. Vanaf de grens zijn we naar Huay Xai gegaan. Het slaperige dorpje heeft alleen toeristen die vanuit Noord Thailand naar Luang Prabang gaan of, zoals wij, de Gibbon Experience gaan doen.

De Gibbon Experience is echt een aanrader voor iedereen die in Laos gaat. 3 dagen en 2 nachten hiken, ziplinen en slapen in een boomhut in de jungle. Het doel is om de gibbons te spotten maar de tocht richting de boomhut en je zo vrij voelen als een vogel boven de jungle is al een toffe ervaring op zichzelf. Als kers op de taart hebben we de laatste ochtend de Gibbons gezien en vooral gehoord. Dit maakte het hele avontuur toch wel af. De roep van de gibbons lijkt op een sirene, dit is erg luid en bijzonder om te horen, wat een toffe ervaring.

De Slow Boat naar Luang Prabang

De slowboat vanuit Huay Xai is het meest comfortabele vervoersmiddel naar Luang Prabang deze vaart je in 2 dagen de Mekong af. Je kan dit op meerdere manieren doen. Wij hebben gekozen voor een een georganiseerde tour in plaats van de local boot. Deze boot stopt ook bij een aantal plekken zodat je niet de hele dag op de boot zit gekluisterd en heeft meer comfort. De eerste stop, en voor ons misschien wel de meest bijzondere stop, was bij een lokaal schooltje. Het voelde voor ons ongemakkelijk om te aanschouwen dat deze kinderen het met zoveel minder moeten doen, maar de lach op de gezichten was er niet minder om. Om het ongemak weg te werken hebben we een spelletje gedaan met de kinderen, dit was een groot succes! We begonnen met 3 kinderen een balletje over te gooien en binnen no time deed de halve school mee. Dit zijn bijzondere herinneringen die we nooit meer gaan vergeten en tot op de dag van vandaag een speciaal gevoel geven.

Overnachten deden we in Pakbeng, een dorpje wat de stop is voor alle boten. Na een dag op de boot te hebben gehangen vonden we het heerlijk om het zwembad in te duiken. De volgende dag gingen we op naar Luang Prabang na een stop in een weversdorp en een stop bij de Pak Ou grotten met 1000 en misschien zelfs meer Boeddha’s kwamen we aan op bestemming.

Luang Prabang

De vierde stad van Laos maar het voelde als een groot dorp. De doorlopende straten hebben asfalt maar de zijwegen bestaan voornamelijk uit zandpaden. De stad heeft een relaxte vibe en het franse koloniale verleden is nog zichtbaar. Midden in de stad staat het voormalig koninklijk paleis waar je een bezoek aan kunt brengen en er staan veel mooie boeddhistische tempels. Elke ochtend rond 6 uur gaan de monniken de straat op om hun aalmoes te halen, de meest bekende straat hiervoor is redelijk toeristisch maar als je een plekje zoekt buiten het afgezete gebied is het rustiger en ervaar je veel meer hoe dit gaat.

De koffietentjes en de nightmarket maken het een diverse stad. Ga dwalen door de straten want dan kom je op de leukste plekjes uit. Zo stonden we ineens bij een bruiloft waar de hele straat voor was afgezet en hebben we een heerlijk restaurant gevonden. In de omgeving van Luang Prabang kan je een prachtige waterval bezoeken. Tip, huur de avond ervoor de scooter al zodat je er de volgende ochtend

als één van de eerste kan zijn en de drukte voor bent. Plan gerust een paar dagen voor deze stad want er is genoeg te doen en je kunt er lekker struinen.

Luang Prabang

De trein van Luang Prabang naar Vang Vieng

Dit was totale chaos in Laos en een beleving. Voordat je het station op mag wordt eerst als je bagage door de scanner gehaald en moesten we onze deodorant en muggenspray achterlaten. In de trein is plaats voor zo’n 1.500 mensen en op het station stonden er ongeveer 1.000 te wachten. Toen de trein in aantocht was moesten we vanuit de hal het perron op en in de rij gaan staan bij het juiste wagonnummer. Bij aankomst van de trein werden we binnen no time, met behulp van megafoons, de trein in gedreven. Omdat deze tickets altijd 2 dagen van te voren te koop komen en verschrikkelijk snel gaan zaten we maar liefst 8 wagons uit elkaar. De Chinezen hebben deze spoorweg gefinancierd en deze loopt van de grens van China naar Vientiane.

Vang Vieng en omgeving

Voor Vang Vieng hadden we gekozen voor een hotel op een prachtige plek in het groen. Helaas viel dit een beetje tegen, het was te ver van de faciliteiten en door het burning season werd de smog elke dag erger waardoor het uitzicht ver te zoeken was. Elk nadeel heeft ook weer een voordeel, we zaten op loopafstand van een dorpje waar nauwelijks toeristen komen. We hebben daar de lokale markt bezocht waar de dames tussen de verkopen door een potje bingo aan het spelen waren en wij de attractie van de dag waren, dit was prachtig om mee te maken. De laatste avond hebben we ons hotel omgeboekt naar een hotel in de stad om toch nog wat mee te pikken van Vang Vieng. Het bekende viewpoint hebben we overgeslagen vanwege de smog. Helaas maar een goede reden om nog eens terug te gaan.

Vientiane

De hoofdstad van het land. Waar we voor het eerst echt een stad ervaren in Laos gelegen aan de Mekong. We hebben deze stad vooral gebruikt als praktische tussenstop om door te vliegen naar de zuidelijk gelegen stad Pakse en zo een busrit van 12 uur te vermijden. De tempels liggen tussen de moderne gebouwen in en ambassades lijken op elke hoek van de straat te liggen. We hebben wat highlights bezocht maar qua vibe was het niet onze stad.

Pakse en de Bolaven Loop

De omgeving van Pakse is prachtig, een scooter huren is de beste optie om dit te ontdekken. Hier waren we tijdelijk uitgebreid met 2 zussen die we hebben leren kennen tijdens de Gibbon experience. De eerste dag hebben we een ritje gemaakt naar Champassak, dit is een tempel die ouder is dan het Cambodjaanse Ankor Wat. Op de weg terug naar Pakse hebben we de pont over de Mekong gepakt. Wij hadden een Nederlandse pont in gedachten, bij aankomst op het strand zochten we de pont maar dit bleek een klein bootje te zijn die fungeerde als pont. We werden over 2 bootjes verdeeld, eerst moesten de scooters erop en daarna konden we er zelf nog net bij. Het leverde de nodige hilariteit op en we waren een leuke ervaring rijker.

De Bolaven loop was fantastisch en is eigenlijk niet in woorden over te brengen. We deden de 2 daagse versie in 3 dagen met als extraatje de mini loop. Eigenlijk was dit het mooiste stuk van de route, we reden door lokale dorpjes en zagen de prachtigste uitzichten. De watervallen die je kan bezoeken in bolaven loop behoren misschien wel tot de mooiste van heel Laos en er is genoeg keus. Ook kom je talloze koffieplantages tegen waar je een bezoekje aan kan brengen. De mensen hier zijn ondertussen wel gewend aan toeristen maar kunnen het toch nog wat spannend vinden als je wat bij ze wilt kopen of een drankje wilt doen.

Wij komen zeker nog eens terug in Laos en kunnen iedereen aanraden om een bezoek te brengen aan dit fantastische land!

Dit artikel is geschreven door Gijs en René van Team Reisgeluk!