Van piramides tot tempels: Een onvergetelijke rondreis door mystiek Egypte!

Na wat research kwamen we uit op de rode zee in Egypte. Maar als ik in Egypte ben dan wil je natuurlijk meer zien dan alleen de zee. Dus besloten we een paar dagen Cairo te doen, een paar dagen Luxor en een paar dagen aan de rode zee. Dus werd het een rondreis. We regelen normaal altijd alles zelf, maar vanwege corona en de verhalen die we gehoord hadden over Egypte hebben we nu een gedeelte van de hotels en de transfers geregeld via een tussenagent.

De start van onze reis

Begin November vlogen we met Egyptair naar Cairo. Cairo is een MEGA-stad – druk, stoffig, stinkend, lawaaierig, enz. We keken onze ogen uit in het verkeer – dat is écht bizar wat je allemaal ziet. Kapotte auto’s, volgeladen meters hoog, kinderen in tuktuks, busjes die stoppen op de snelweg, paard en wagens tussen auto’s, mensen die oversteken op de snelweg, 8 rijen breed rijden op een 4-baansweg, alles toetert – BIZAR! En toch had Cairo wat!

Bezienswaardigheden Cairo

De eerste dag bekeken we de Citadel, de Al-Azhar Moskee en de Khan El-khalili bazaar. De tweede dag gingen we naar het Egyptisch museum en daarna namen we de nachtrein naar Luxor. De Citadel en de Al- Azhar Moskee zijn allebei moskeeën. Als je een moskee bezoekt moet je altijd je schoenen uit en bedekkende kleding aan. In de Al-Azhar moest ik zelfs (ondanks bedekkende kleding en een hoofddoek) een jurk met capuchon van de moskee aan (een lelijke stinkende vieze oude bloemetjesjurk – dus zorg dat je zelf wat bij je hebt) Maar beide moskeeën waren erg bijzonder om te zien! Daarna liepen we naar de Khan El-khalili bazaar. Dat is een ongelooflijk leuke bazaar, met allemaal kleine straatjes, shopjes en super leuke winkeltjes. Echt waanzinnig leuk, maar ook wel heel druk. Houd er rekening mee dat iedereen je wat wil verkopen! Binnen in de Khan El-khalili ligt het Khan El-khalili-restaurant verstopt (we hebben beide keren lang gezocht – het lijkt een kantoor met een bewaker er voor – maar binnen is het verrassend gezellig en ruim) We hebben daar 2 keer heerlijk gegeten – erg lekker – écht een oase van rust. De tweede dag gingen we naar het Egyptisch Museum – een prachtig oud museum met dat geweldige “Night-at-the-museum-sfeertje” en uiteraard met het masker van Toetanchamon. Erg mooi. Een tip: neem véél water mee en wat te eten. Want er is binnen niets te koop en het is er erg warm.

Reizen in Cairo

Wij hadden transfer geregeld in Cairo maar dat was achteraf niet nodig geweest. Met een Uber reisden we van de ene kant van Cairo naar de andere voor een paar euro, allemaal super makkelijk en safe. En ook de metro is in Cairo heel goedkoop en goed te doen. Er zijn zelfs aparte vrouwenwagons. De meeste toeristen in Egypte lopen in bedekkende kleding. Ik had ook altijd mijn knieën en schouders bedekt. We zagen genoeg mensen die voor een dagexcursie vanaf Hurghada kwamen en er erg bloot bij liepen. Maar als je echt slaapt in Cairo of Luxor is dat niet aan te raden. Ook wordt je minder lastig gevallen als je er minder bloot bij loopt.

de Al-Azhar Moskee
Khan El-khalili bazaar.

De nachttrein naar Luxor

We namen de nachttrein naar Luxor. Dit is een slaaptrein waar je met zijn tweeën in een coupe zit – allemaal heerlijk nostalgisch en een super sfeertje. Echt heel leuk om een keer mee te maken. En we kregen een diner en een ontbijt. Nadeel was wel dat beide niet echt lekker waren, dus doe net als ons: neem een grote zak drinken, snacks enz. mee!

Om 4.30 in de ochtend werden we al weer wakker gemaakt voor het ontbijt, omdat we om 6.00 al weer aankomen in Luxor. Een bijzonder treinreisje, maar we weten niet of we het ooit nog een keer doen. We waren namelijk echt hélemaal kapot, want slapen kon je écht niet in de trein (warm, lawaai, schudden enz.) In Luxor kwam er meteen een kruier die onze backpacks naar de taxi tilde. Wij dachten dat die bij onze reisagent hoorde, maar dat was niet zo en hij durfde er ook nog eens héél veel geld voor te vragen. Egyptenaren zijn altijd aan het hosselen en willen overal fooi voor (Baksheesh) en ze gaan er van uit dan wij veel geld hebben. Als iemand de deur voor je open houdt wil die geld zien, als iemand je de weg wijst wil die dat je wat bij hem koopt, enz. Wij waren er voor gewaarschuwd, maar het was nog erger dan we dachten. Meestal kan je wel “nee dank je wel” zeggen (La Shukran, of No Thank you) Maar geregeld ging het toch weer mis en trapten we er in. Daarbij zijn wij denk ik ook te beleefd. In Luxor was het zelfs nog erger dan in Cairo. Fooi geven we altijd wel, maar deze vakantie hebben we wel héél veel uitgegeven aan fooi.

Bezienswaardigheden Luxor

In Luxor gingen we de 1e dag naar Karnak en daarna hebben we Luxor verkend. De 2e dag zijn we naar de vallei der koningen en de tempel van Hatsjepsoet geweest en de 3e dag maakten we in de ochtend een ballonvaart en de rest van de dag hebben we lekker bij het zwembad gelegen. René was namelijk nog steeds niet helemaal hersteld van zijn ongeluk, dus we moesten het rustig aan doen.

Karnak is echt een waanzinnig mooie tempel – een van de hoogtepunten van onze reis. Het ligt een eindje van Luxor af, dus je moet echt wel vervoer hebben. Dat kan met een taxi, of paard en wagen. Daarbij moet je flink afdingen! Karnak is heel erg warm, dus neem weer veel drinken mee en iets om je hoofd af te dekken. Terug in Luxor wandelden we langs de Nijl en bekeken we Luxor en de Luxortempel. Heel erg leuk! ’s-Avonds gingen we uit eten in een eettentje met uitzicht op de verlichte Luxortempel – magisch.

Eten in Luxor

Wij kijken in het buitenland altijd op Tripadvisor voor leuke eetadresjes en gaan daar dan kijken. Zo pakken wij de adressen waar veel mensen komen en waar het altijd goed eten is – we hebben dan ook nooit last van onze darmen. De Egyptisch keuken is erg lekker – veel vlees, falafel e.d. en bij alles kregen we Tahin. Dat vonden wij wat droog, dus meestal bestelden wij extra yoghurtsaus (een soort tzatziki) of Baba Ganoush. Op ons Instagram account hebben we nog wel meer eettips staan!

De 2e dag stonden we heel vroeg op om de ferry te nemen naar de andere kant van de Nijl. Daar onderhandelden we even met de vele chauffeurs die er stonden en vonden we iemand die ons de hele dag zou vervoeren. Op zijn tip gingen we eerst naar de tempel van Hatsjepsoet en daarna naar de vallei der koningen i.v.m. de hitte en drukte. Beide waren ongelooflijk indrukwekkend!! In de vallei der koningen koop je een standaard ticket waarmee je 3 tombes kan bezichtigen – dat zijn elke keer weer andere tombes. Wij vonden de Tombe van Ramses IX erg mooi. Je kan ook extra tickets kopen voor de Tombe van Seti I (duur), Toetanchamon (erg druk en niet zo bijzonder) en Ramses V/VI (super aanrader – heel erg mooi en niet te duur) De vallei der koningen is héél erg warm en er is weinig schaduw. Er is een restaurant, maar daar is het heel erg druk en duur. Wij hadden weer een rugzak vol eten en drinken mee en na elke tombe gingen wij even in de schaduw zitten om wat te eten en te drinken. Dat beviel goed, we zagen meerdere mensen beroerd worden, blij dat wij het anders deden.

De 3e dag stonden we heel vroeg om te gaan ballonvaren. De eerste vlucht is met zonsopkomst, die was al vol dus namen wij de tweede vlucht. Achteraf waren we daar wel blij om. We misten dan wel de zonsopkomst in de lucht, maar het zicht was veel mooier en de piloten hadden alle tijd. Een waanzinnig mooie ervaring!

Uitzicht op de Nijl

Op naar de rode zee

De volgende dag stond er een taxi voor ons klaar voor de lange autorit naar de rode zee. Een prachtige rit dwars door de woestijn – een héle ervaring. Tussen de middag kwamen we aan in El Gouna aan de rode zee. We hebben getwijfeld tussen El Gouna en Hurghada. Hurghada heeft als voordeel dat het dichtbij het vliegveld ligt en dichtbij alle excursies. Ook heeft het een gezellig centrum. Het nadeel vonden wij dat het heel veel resorts zijn waar je verblijft. El Gouna heeft daarnaast ook hotels en heeft een heel erg leuk centrum. El Gouna is ongeveer 30 jaar geleden nieuw aangelegd en dat zie je – het is er namelijk allemaal luxe en schoon. Wij zaten een eindje van het centrum af, maar dat is in El Gouna niet erg – je kan namelijk overal voor weinig geld een tuktuk pakken die je naar het centrum brengt - zó leuk! En we hadden een geweldig mooi hotel!

Excursies in El Gouna

In El Gouna boekten we 3 dagen excursies en na nog een dag rust gingen we weer terug naar Cairo. De excursies boekten we via een organisatie die ons aangeraden was via een Nederlandse facebookgroep, met een Nederlands sprekende medewerker. Ideaal alles in het Nederlands via de app regelen. Echt een aanrader – mooie dagexcursies voor 30 euro inclusief eten en transfer. De organisatie waar we boekten heet Complete Tours Egypt. Ze hebben Instagram en een website

De eerste dag maakten we een excursie naar Paradise Island – een geweldige dag met prachtige snorkelplekken en een stop op het super toeristische Paradise Island (ach ook wel weer eens een keer grappig)

De tweede dag maakten we een safari excursie, met buggyrijden, quadrijden, kameelrijden, jeeptocht naar een bedoeïendorp en een Egyptische avond als afsluiter. Echt een waanzinnig leuke excursie.

En de derde dag maakten we een excursie naar een ander snorkelgedeelte waar ook vaak dolfijnen gespot worden en waar we misschien konden zwemmen met dolfijnen. Dat was een héle bijzondere ervaring. Ik was wel blij dat we met deze organisatie gingen – andere organisaties dreven de dolfijnen echt op – niet normaal. El Gouna is ons heel erg goed bevallen – even een paar dagen luxe, schoon, allemaal leuke terrassen en geen gehossel. Toch zullen we denk ik de volgende keer wel naar Hurghada gaan. Ook omdat we El Gouna nu gezien hebben. Maar het is ook voor elke excursie een half uur rijden naar Hurghada. En in Hurghada is het toch authentieker.

Piramide Cairo

Terug naar Caïro

Onze reis ging weer terug naar Cairo. We hadden zelf een hotel geregeld in Giza met uitzicht op de piramides. Ook hadden we naar het nieuwe Grand Egyptian Museum gewild, maar die opening was wéér uitgesteld.

Giza

Giza is een stad naast Cairo, dat zo mogelijk misschien nog wel drukker is dan Cairo. Iedereen die daar komt komt er voor de piramides, verder is er niet heel veel te doen. Als je naar de piramides gaat kan je bij de ticket-office ook meteen tickets kopen voor de tombe van Cheops en Khafre. Die van Khafre is goedkoop, die van Cheops heel duur. Wij hebben alleen die van Khafre gedaan en dat was maar goed ook, want René is niet naar binnen geweest. Je moet namelijk al hurkend vooruit schuifelen naar beneden de tombe in en na een eindje ook weer al hurkend omhoog schuifelen. Een flinke aanslag op je rug en dat zag René niet zitten. Het piramide complex is erg groot, maar bijna alles kan je gewoon lopend doen. Ook al vinden de Egyptenaren dat heel bijzonder en wordt er continu een auto, kameel of paard en wagen aangeboden. Het enige dat best ver is om zelf te lopen is het viewpoint (er zijn er 2 en vooral de 2e is erg bijzonder) Daarvoor moet je vervoer regelen. Hou er rekening mee dat er hier weer behoorlijk gehosseld wordt. Overal hangen borden dat paard en wagens een vaste prijs hebben, maar elke Egyptenaar zal beweren dat dat de vanaf prijs is.

Voor de piramides staat de Sfinx. Wij konden de ingang niet vinden, maar je moet dus naar binnen via de Sfinxtempel. We zijn blij dat we op eigen gelegenheid naar het piramide complex zijn gegaan, een excursie is namelijk zo’n 4 uur en wij hebben er een hele dag rond gelopen. Hou er wel rekening mee dat het er warm is en stoffig. Je kan alleen bij viewpoint 1 wat te drinken kopen, dus neem dat mee. En er zijn alleen toiletten bij de ingang! Ook staan er nergens prullenbakken. Dat snapten wij dan weer niet. Gooi de belachelijk lage toegangsprijzen iets omhoog en regel prullenbakken en wc’s. En dan zit deze prachtige reis er al weer op. We zijn niet naar alle plaatsen geweest die we wilden zien, maar we hadden maar twee weken en soms moet je keuzes maken. Reden dus om zeker nog een keer terug te gaan naar het prachtige Egypte!

Piramide Cairo

Ik hoop dat jullie een beetje een beeld hebben gekregen van een super vakantie in Egypte via dit blog. Kom anders eens een kijkje nemen op mijn Instagram @reismeemetilseenrene