Noord-Sumatra ontdekt: oerang-oetans en meer!

Als mensen een reis naar Indonesië boeken, denken ze meestal niet aan Sumatra, hoewel Sumatra een van de grootste eilanden van Indonesië is. Wil je het massatoerisme ontwijken en hou je van ongerepte natuur, wilde orang-oetans, vulkanen, watervallen en meren, dan is Noord-Sumatra DE bestemming voor jou. Afgelopen zomer hebben wij een 8-daagse rondreis gemaakt door Noord-Sumatra. In deze blog lees je alle ins en outs van onze reis.

Reisroute Sumatra

Dag 1: Aankomst Kualanamu International Airport. Vanaf het vliegveld zijn we meteen doorgereisd naar Bukit Lawang. Overnachting in Bukit Lawang.

Dag 2: Jungle trekking in Gunung Leuser National Park. Overnachting in de jungle.

Dag 3: Bezoek aan een waterval en daarna met de "jungle-taxi" (rubberen banden) terug naar Bukit Lawang. Overnachting in Bukit Lawang.

Dag 4: Transport naar Berastagi. Overnachting in Berastagi.

Dag 5: Beklimming van de Sibayak vulkaan en bezoek aan de warmwaterbronnen. In de middag zijn we doorgereisd naar het Tobameer (eiland Samosir). Onderweg hebben we de Sipiso Piso waterval bezocht. Overnachting op eiland Samosir.

Dag 6-7: Het eiland verkennen op de scooter en relaxen aan het zwembad van de accommodatie.

Dag 8: Transport naar Kualanamu International Airport.

Vanaf hier kun je doorreizen naar een andere bestemming. Wij hebben een vlucht naar Bali genomen.

Bukit Lawang

We hebben ervoor gekozen om meteen vanaf Kualanamu International Airport door te reizen naar Bukit Lawang. Het transport, de accommodatie en de jungletrekking hebben we geboekt bij Ecotravel. Vanaf het vliegveld is het ongeveer 4 uur reizen met privé-transport. De eerste nacht verbleven we in de EcoTravel Cottages, een prachtige accommodatie in junglestijl. Vanaf het balkon heb je uitzicht op de Bohorok rivier en de jungle. Het is er prachtig. Je kunt vanuit Bukit Lawang meerdaagse jungletrekkingen maken door Gunung Leuser National Park, maar ook een trekking van 1 dag is mogelijk. Wij hebben de 2-daagse trekking gedaan. Vroeg in de ochtend gingen we op pad met onze Engelstalige gids. Al vrij snel spotten we de eerste Orang-Oetan. Wat een bijzonder moment was dat. De trekking naar de campsite duurt ongeveer 7 uur, maar er zijn regelmatig stops om de dieren goed te bekijken, te eten en te drinken en om even uit te rusten. We vonden de trekking best zwaar. Het is soms flink klimmen en dalen bij een hoge luchtvochtigheid. Zorg dat je schoenen aantrekt met een goed profiel. Laat je hierdoor echter niet weerhouden om te gaan. Het is zo de moeite waard. Volgens onze gids hadden we geluk, want naast verschillende Orang-Oetans hebben we ook gibbons en andere apensoorten gezien.

Eenmaal aangekomen bij de campsite namen we een frisse duik in de rivier. We gingen even helemaal back to basic. We sliepen allemaal in een eigen tent. De tenten waren erg schoon en comfortabel. Het eten dat werd geserveerd was echt heerlijk. Na het eten hebben we samen met de gidsen leuke spelletjes gespeeld. Ze hadden allerlei raadsels bedacht met lucifers. Omdat we midden in de jungle sliepen was er geen bereik, dus spelletjes spelen was zeker een leuk alternatief. Na een prima nachtrust begonnen we aan de 2e dag in de jungle. Vanaf de campsite was het een klein stukje lopen (langs de oever van de rivier) naar de waterval. Hier konden we even "douchen". De omgeving is echt prachtig. In de middag keerden we weer terug naar Bukit Lawang. Dit deden we op een hele bijzondere manier: terug raften in autobanden.

Bukit Lawang is niet groot maar wat een toffe plek is dit. Er hangt zo'n relaxte sfeer. Je hebt volop keuze qua restaurantjes. Wij hebben op twee verschillende plekken gegeten en beide keren was het heerlijk. Voor 1,50 – 3,30 euro heb je al een heerlijke maaltijd.

Orang-Oetans Sumatra
Sumatra
bukit Lawang

Berastagi

Vanuit Bukit Lawang vervolgden we onze reis naar Berastagi. Het transport hadden we geboekt bij Nachelle Homestay. Dit was ook onze accommodatie in Berastagi. Vanaf Bukit Lawang is het ongeveer 5 uur rijden, maar dit was echt geen straf. Al na een paar uur rijden zien we de actieve vulkaan Sinabung. Deze vulkaan barstte voor het laatst uit in augustus 2020. De omgeving is erg vruchtbaar en je rijdt onder andere langs plantages met koffie, cacao en verschillende soorten groenten en fruit. Dichtbij de voet van de vulkaan zie je helaas ook de schade die de uitbarstingen hebben toegebracht. Verschillende huizen zijn hierdoor verwoest. Toen we aankwamen in Berastagi moesten we wel even wennen. Wat een groot contrast met de omgeving van deze bergstad. We vonden het druk en chaotisch. We checkten in bij Nachelle Homestay. Deze homestay ligt dichtbij het centrum en vanaf het dak heb je uitzicht op de vulkaan Sinabung. De homestay wordt gerund door twee hele lieve mensen, Mery en haar man Abdy. Mery gaf ons prima uitleg over leuke eetgelegenheden in de buurt, de markt en andere leuke plekken om te bezoeken. Je kon merken dat Berastagi nog niet zoveel wordt bezocht door toeristen. De inwoners zijn zo ontzettend vriendelijk en verschillende mensen wilden graag met ons op de foto.

In de avond lagen we op tijd in ons bed omdat we heel vroeg in de ochtend (zeg maar in de nacht) samen met Abdy de Sibayak vulkaan gingen beklimmen. We werden met de auto afgezet op een parkeerplaats. Van daaruit hebben we in het donker ongeveer 1 uur gelopen naar de top. Omdat we een paar dagen ervoor de jungletrekking hadden gedaan voelden we het flink in onze benen. Je klimt dus in het donker naar boven dus vergeet niet om een zaklamp mee te nemen. Eenmaal boven was het wachten tot de zon opkwam. Het was behoorlijk mistig dus het was niet de zonsopkomst die we gehoopt hadden, maar desondanks was het uitzicht fantastisch. Het lijkt wel een soort maanlandschap. Op de weg terug werden we getrakteerd op geweldige uitzichten.

Na de beklimming van de vulkaan werden we naar de warmwaterbronnen gebracht. Hier konden we heerlijk genieten in het warme water. Onze vermoeide beentjes kregen even rust.

Mocht je twijfelen over een bezoek aan Berastagi tijdens je reis door Noord-Sumatra… niet doen. Het was echt een geweldige ervaring.

Berastagi
We love backpacking

Tobameer

In de middag verlieten we Berastagi en reden we met Abdy richting het Tobameer. We maakten een stop bij de Sipiso Piso waterval. Deze stop was echt de moeite waard. De waterval is erg indrukwekkend. Hij is 120 meter hoog en een van de hoogste watervallen van Indonesië. Wij hebben de waterval bewonderd vanaf het viewpoint waar je een adembenemend uitzicht hebt op de waterval en omgeving, maar als je wilt kun je helemaal naar beneden wandelen. Vanaf het viewpoint heb je ook een prachtig uitzicht op het Tobameer. Vanaf Berastagi is het ongeveer een uurtje rijden naar deze waterval.

We vervolgden onze reis en na zo'n 2,5 uur rijden kwamen we aan in de haven van Parapat. Regelmatig vertrekken er ferries naar Samosir, het eiland in het Tobameer. Het Tobameer is het grootste meer van Zuidoost-Azië. Dit enorme kratermeer wordt omringd door groene bergen. Het is echt een plaatje. Na een half uurtje varen stapten we uit bij onze accommodatie voor de komende drie nachten, Tabo Cottages. Deze accommodatie ligt direct aan het meer in het dorpje Tuktuk. Je hebt hier een geweldig uitzicht op het meer en de bergen. De cottages zijn in traditionele stijl gebouwd. Wij sliepen in een Batak villa, een antiek Batak-huis dat omgebouwd is tot een luxe accommodatie. Onze accommodatie had een heel fijn zwembad, dus na alle inspannende dagen besloten we om de rest van de dag aan het zwembad door te brengen. Heerlijk!

Aangezien we toch wel wat van het eiland wilden zien, besloten we om een scooter te huren. De wegen lenen zich prima om een tochtje met de scooter te maken. We reden langs allerlei bezienswaardigheden zoals Huta Siallagan. Dit is een traditioneel dorp met opgeknapte Batak-huizen. Hier vind je ook Stone Chairs waar de dorpsoudsten bespraken wat er met criminelen moest gebeuren. Ook bezochten we het dorpje Tomok. Naast een heleboel souvenirs winkeltjes vind je hier ook een aantal tombes. Ik kan het zeker aanbevelen om een dagje een scooter te huren om de omgeving te verkennen. Dit geeft echt het gevoel van ultieme vrijheid.  De dag sloten we af met een diner met live-muziek door lokale muzikanten in Tabo Cottages. Dat was echt top.

Op onze laatste dag op Samosir eiland hebben we in de ochtend nog even heerlijk gerelaxt aan het zwembad alvorens we vertrokken richting Kualanamu International Airport. Het transport was geregeld door de accommodatie.

Tobameer

ACCOMMODATIES

Dit zijn de accommodaties waar wij tijdens onze reis door Sumatra verbleven. Het zijn fantastische plekken om te overnachten.

Dit artikel is geschreven door Lize van @de.wereld.reizigers

Als je vragen hebt mag je Lize altijd een DM sturen.

Wil je meer lezen over Indonesië?