Java

Java, een eiland in Indonesië, bevindt zich in het zuidelijke deel van het land. Het is het meest dichtbevolkte eiland van Indonesië en huisvest enkele van de grootste steden van het land, waaronder Jakarta, de hoofdstad. Java staat bekend om zijn rijke culturele erfgoed, een mix van inheemse tradities en invloeden uit het hindoeïsme, boeddhisme, islam en de Nederlandse koloniale periode.

Hoe kom je op Java?

Vanuit Amsterdam gaan er veel vluchten naar Jakarta. Ik kies vaak voor een vlucht met Qatar Airways. Simpelweg om de reden dat het betaalbaar is. Ook heb je ongeveer halverwege een overstap hebt. Dit maakt de reis comfortabeler.

Indonesië op zijn best!

Mijn reisroute van 2 weken door Java

Hier is mijn reisroute door Java. Met minivans, bussen en treinen heb ik me verplaatst. Op Java is het organiseren van openbaar vervoer heel gemakkelijk. Vaak kun je bij je hotel een ticket boeken naar je volgende bestemming.

1. Jakarta
  2. Bandung
  3. Pangandaran
  4. Yogjakarta
  5. Bromo Vulkaan

Jakarta

Mijn reis startte in Jakarta, de hoofdstad van Java. Ik had al van veel andere reizigers gehoord dat dit niet een van de mooiste steden ter wereld was. Dat vond ik nogal een understatement. Wat een stomme stad! Ik ben 2 nachten verbleven in Jakarta. Mijn tip: vertrek zo snel mogelijk!

Historisch museum Jakarta

Als je van plan bent om een dagje in Jakarta door te brengen, is een bezoek aan het Historisch Museum een aanrader. Hier leer je meer over de geschiedenis van Jakarta en de omliggende regio. Persoonlijk was ik verrast na mijn bezoek aan het museum, omdat er weinig werd verteld over de periode van Nederlandse bezetting. En wanneer er wel iets werd besproken, was het vaak positief. Naar mijn mening zou het museum meer aandacht kunnen besteden aan de donkere kanten van deze periode. Desondanks vond ik het museum wel interessant.

Café Batavia

Dichtbij het Historisch Museum van Jakarta bevindt zich Café Batavia. Dit gebouw diende vroeger als opslagplaats en warenhuis tijdens de Bataviaanse periode. In 1992 onderging het een grondige renovatie en werd het omgevormd tot een luxe eetcafé. De sfeer in dit café neemt je echt mee terug in de tijd van Batavia. Ik heb hier een drankje genomen en genoten van de historische ambiance en alles wat herinnert aan deze tijd.

Indonesisch nationale monument

Ik wandelde ook naar het Indonesisch Nationaal Monument. Dit imposante monument rijst 132 meter boven het geografische centrum van Jakarta uit, met een vergulde vlam als kroon. Het werd ontworpen door de eerste president van Indonesië, Soekarno, en staat bekend als het Monumen Nasional of kortweg Monas. Het is opgericht als herdenking aan de strijd van het Indonesische volk tegen de kolonisatie.

MONAS | Ik ga op reis en ik neem mee

Bandung

Na Jakarta ben ik met een minibus naar Bandung gereisd. Deze stad ligt hoger waardoor het klimaat anders is. Heerlijk, even geen drukkende warmte maar een koel briesje. Ik ben wat door deze stad geslenterd en heb genoten van het locale eten. Hier ben ik 2 nachten verbleven. Bandung is zeker een betere bestemming dan Jakarta, maar ook deze bestemming kon mijn hart niet sneller doen kloppen.

Indonesische maaltijd | Ik ga op reis en ik neem mee

Accommodatie Bandung

Buton Backpacker Lodge

In Bandung verbleef ik in een gezellig hostel. De locatie was goed, de faciliteiten waren schoon en je had je eigen bunker in de slaapzaal. Hierdoor had je echt je eigen ruimte, wat ik heel erg prettig vind wanneer ik in een hostel overnacht. Het is een leuke plek om andere reizigers te ontmoeten, en ze organiseren excursies. Al met al zou ik dit hostel zeker aanbevelen voor een verblijf in Bandung, ook omdat de prijs zeer aangenaam is.

Nederlands restaurant in Bandung

In Bandung bevindt zich een Nederlands restaurant genaamd "De Keuken van Elsje". Tijdens mijn verblijf daar kon ik het niet laten om er naartoe te gaan. Ik heb gesmuld van een frietje oorlog en de bitterballen. Het smaakte precies zoals thuis, in Nederland. Dat was echt even genieten na wekenlang Aziatisch eten. Bovendien was het personeel erg vriendelijk. Kortom, een echte aanrader!

Strand van Pangandaran

Pangandaran

Eindelijk kwam ik aan op een bestemming waar ik echt van kon genieten: Pangandaran. Gelegen aan de zuidkust van Java, is het een ontspannen dorpje waar de lokale bevolking graag in contact komt met toeristen. Ze leren je surfen en 's avonds maken ze gezellig muziek rond een kampvuur op het strand. Ik verbleef twee nachten in Pangandaran, maar ik zou aanraden om minimaal 3 nachten te blijven. Het is echt een leuke plek om wat langer te genieten.

Green Canyon & Green Valley

Naast deze fijne avonden heb ik ook een toer gedaan: de Green Canyon & Green Valley heb ik bezocht. Wat een avontuur.  Deze tour heb ik geboekt bij de accommodatie waar ik verbleef, Mini Tiga Homestay. Ik ging met een groepje op pad met een minivan. We begonnen met een wandeling door de jungle, stroomopwaarts langs de rivier. Uiteindelijk gingen we het water in en lieten we ons meevoeren door de rivier. Onderweg sprongen we van watervallen en genoten we van de omringende natuur. De gids zorgde ervoor dat alles veilig verliep in de Green Valley.

Na deze jungle-ervaring stond er een heerlijke maaltijd voor ons klaar. Vervolgens gingen we met onze minivan naar een rivier, waar we op een boot stapten om naar een grot te varen. Ook daar was het prachtig en konden we heerlijk zwemmen (met verplichte zwemvesten). Wat een dag! De tour duurde de hele dag, we vertrokken om 9.00 uur en waren rond 18.00 uur weer terug. Als je naar Pangandaran gaat, mag je deze tour zeker niet missen!

Surfen

Op het strand van Pangandaran bieden veel lokale surfers surflessen aan tegen een redelijke prijs. Het voordeel van surfen leren in Pangandaran is dat de golven hier heel geschikt zijn, vooral voor beginners. Dus als dit je eerste keer surfen is, is Pangandaran de ideale plek om te beginnen.

Overnachten in Pangandaran

Mini Tiga Homestay

Vanuit Bandung ben ik naar Pangandaran gereisd, wat een geweldige plek! Mijn verblijf in de Mini Tiga Homestay was echt fantastisch. De lokale bevolking is ontzettend vriendelijk, en elke avond was er een gezellig kampvuur op het strand, waar iemand gitaar speelde en er drankjes werden gehaald. Het voelde zo gastvrij en welkom op deze plek, ik heb er enorm van genoten!

Green canyon

Yogyakarta

Vanuit Pangandaran ben ik naar Yogiakarta vertrokken. Deze busreis duurde 9 uur. In Yogyakarta heb ik met mede-backpackers een auto met chauffeur gehuurd om de omgeving te ontdekken.

De Borobudur & Chicken Church

We zijn smorgens om 4 uur vertrokken richting de Borobudur. Maar eerst hebben we een stop gemaakt om de zon op te zien komen. Eenmaal bij de Borobudur was het nogal druk. Overal om ons heen waren locals die met ons op de foto wilde. Uiteindelijk is het gelukt om zelf ook nog te genieten van deze indrukwekkende tempel. Vanuit de tempel zijn we doorgegaan naar Chicken Church, zoals de naam als zegt. Het is een kerk in de vorm van een kip. Na onze stop bij Chicken Church zijn we weer netje thuis afgezet bij ons hostel.

Borobudur

De straten van Yogyakarta

De volgende dag heb ik rustig door de stad geslenterd en wat uitgerust, want er stond een volgende uitdaging te wachten. We namen de trein naar het dorpje Cemoro Lawang, vanwaar we met een jeep richting de Bromo-vulkaan zouden gaan.

Cemoro Lawang

Dus vanuit Yogyakarta naar Cemoro Lawang. Het grootste deel van deze reis hebben we per trein afgelegd. Niet het soort trein dat we gewend zijn, maar eerder een bank waar je met zijn drieën op zit, dicht tegen elkaar aan geplakt, en dat vele uren lang. Eenmaal aangekomen met de trein, hadden we een taxibus geregeld die ons naar Cemoro Lawang zou brengen. Ook deze rit duurde langer dan verwacht. We kwamen 's avonds in het donker aan in Cemoro Lawang. We hebben er in totaal 12 uur over gedaan om van Yogyakarta naar Cemoro Lawang te komen. Eenmaal aangekomen in Cemoro Lawang hebben we snel wat gegeten en zijn naar bed gegaan.

Uitzicht op de Bromo bij zonsopkomst

Bromo vulkaan

De volgende ochtend werden we om 3 uur opgehaald voor de zonsopkomst bij de Bromo. Het was behoorlijk koud, dus kleedden we ons warm aan. Ik koos voor een legging met daarover een joggingbroek, een shirt met lange mouwen en een vest.

De Jeep bracht ons naar het uitkijkpunt. Het eerste deel van de route ging met de Jeep omhoog, daarna moesten we een stukje wandelen. Onderweg verkochten lokale verkopers warme kleding en koffie. De koffie was een welkome verrassing. Na een tijdje wachten verscheen eindelijk de zonsopkomst bij de Bromo, een onvergetelijk moment. Vervolgens reden we met de Jeep naar de vulkaan, onze tweede stop. Daar konden we de vulkaan beklimmen en een kijkje nemen in de krater

Wandelen naar de Bromo

De gids

Doordat we in Cemoro Lawang verbleven, was de afstand naar de Bromo heel klein. Als je ook in Cemoro Lawang verblijft, is deze trip echt een aanrader. Je wordt bij je hotel opgehaald en na afloop weer netjes afgezet. Onze gids bleek ook nog eens verstand te hebben van fotografie, waardoor we echt geweldige foto's van deze excursie hebben kunnen maken!

Wat vond ik van Java?

Het eerste deel van mijn reis door Java vond ik niet zo geweldig. De steden Jakarta en Bandung wilde ik het liefst snel verlaten. Maar vanaf het moment dat ik in Pangandaran verbleef, begon ik echt te genieten van de prachtige natuur en cultuur. De mensen waren ontzettend vriendelijk en gastvrij. De magische zonsopkomst bij de Bromo vulkaan was absoluut een hoogtepunt van mijn reis. Ik kan het iedereen aanraden om dit zelf eens te beleven!

ik en de Bromovulkaan

Wil je meer weten over Indonesië?