New York

Samen met mijn 3 vriendinnen heb ik een fantastische week doorgebracht in het bruisende New York. Wat een geweldige stad is het! Maar nog meer indruk op mij maakten de vriendelijke mensen. Nou ja, soms wel wat overdreven vriendelijk, maar het was een verfrissende ervaring. De veelzijdigheid van New York heeft me echt betoverd, van Central Park tot het indrukwekkende 9/11 Memorial. Alles is hier groots en soms lijkt het alsof je in een film rondloopt, maar het is allemaal echt. De metro ritten waren ook een avontuur op zich, waarbij ik kon genieten van het dagelijkse leven van de locals die hier wonen. Een onvergetelijke ervaring!

Hoe kom je in New York?

We zijn op zoek gegaan naar een voordelige vlucht via internet en uiteindelijk hebben we een goede deal gevonden bij British Airways. Onze route was via Londen naar New York. Hoewel de overstap wat krap leek, zijn we erin geslaagd om op tijd te boarden voor onze volgende vlucht. Eenmaal aan boord van het vliegtuig werden we verwend met de fijne service van British Airways en verliep de vlucht heel soepel.

Voor onze reis naar Amerika hadden we een ESTA-verklaring nodig, die we gemakkelijk konden aanvragen via de officiële website. Eenmaal in Amerika verliep de douanecontrole verrassend snel en stonden we al snel bij het metrostation, klaar om naar het bruisende centrum van New York te gaan. Alles verliep vlot en we waren helemaal klaar om van onze avonturen in New York te genieten!

Hoe kom je van het vliegveld in het centrum?

Zodra je landt op het JFK vliegveld, kun je gemakkelijk een speciale trein nemen die je naar de metro brengt. Met je metrokaart in de hand kun je vanaf daar naar alle gewenste bestemmingen, waaronder je hotel, reizen. Voor ons was het handig om een 7-daagse metropas te kopen, zodat we gedurende ons hele verblijf zonder zorgen met de metro konden reizen. Ik kan je zeker aanraden om hetzelfde te doen! Geen gedoe meer met losse tickets en je bent vrij om alle geweldige plekken in de stad te verkennen.

Wist je dat...

...er in New York, per dag, bijna 5 miljoen mensen met de metro reizen

Wat is er te doen in New York?

Na uitgebreid onderzoek waren we ervan overtuigd dat de New York City Pass voor ons de beste keuze was. We wilden zoveel mogelijk attracties en bezienswaardigheden bezoeken, en met deze pas hadden we alles direct afbetaald. Bovendien konden we met de pas de rijen overslaan, waardoor we veel tijd hebben bespaard. Het was dus echt geweldig! We hoefden ons geen zorgen te maken over losse tickets en konden gewoon genieten van al het moois dat New York te bieden heeft. Een echte aanrader voor iedereen die zoveel mogelijk uit hun bezoek aan de stad wil halen!

Hop on hop off bus

Op onze eerste volle dag in New York maakten we gebruik van de hop-on hop-off bus, die inbegrepen was in onze New York City Pass. Het was een geweldige manier om een idee te krijgen van de stad en hoe alles in elkaar zat. We konden op ons gemak rondrijden, verschillende wijken verkennen en alvast een plan maken voor de komende dagen. Het gaf ons een goed overzicht van de bezienswaardigheden en de indeling van de stad, waardoor we ons comfortabeler voelden om de rest van New York te gaan ontdekken. Een perfecte en handige start van onze reis!

9/11 memorial

Voor mij was het meest indrukwekkende van New York absoluut het 9/11 Memorial. De manier waarop hier alles wordt uitgelegd en gepresenteerd, is echt ontzettend indrukwekkend en duidelijk. Het verhaal van die dag wordt op een zeer respectvolle manier verteld en je krijgt een glimp van de intense emoties en de tragiek die zich heeft afgespeeld. Het horen van de telefoongesprekken van mensen die zich op de vliegtuigen bevonden, raakt je diep en brengt de heftigheid van de gebeurtenissen tot leven. Het 9/11 Memorial is een plek die je zeker niet mag overslaan wanneer je in New York bent. Hoewel je misschien niet vrolijk naar buiten stapt, is het een belangrijk onderdeel van je bezoek aan deze stad. Het herinnert ons eraan hoe kostbaar het leven is en het laat ons stilstaan bij de veerkracht en de saamhorigheid die ontstaat in tijden van tragedie. Het is een plek van herdenking en respect, en het zal zeker een diepe indruk op je achterlaten.

Fietstour met gids

Het was een fantastische ervaring om met een gids op de fiets door New York te gaan. Het gaf ons de mogelijkheid om veel te horen over de stad en haar inwoners, en we hebben ontzettend veel van de stad gezien. Persoonlijk maak ik bijna altijd gebruik van een gids wanneer ik een nieuwe stad bezoek, of het nu te voet is of op de fiets. Het is gewoonweg een geweldige manier om zoveel meer te leren over de cultuur en geschiedenis van de stad. Ik ben dol op deze manier van verkennen, omdat het niet alleen informatief is, maar ook heel plezierig. Het voegt een extra laagje toe aan mijn reiservaring en ik geniet er ontzettend van om de stad op deze manier te ontdekken. Als je de kans krijgt om met een gids op pad te gaan, raad ik het zeker aan! Het zal je reis onvergetelijk maken en je een diepere connectie met de stad geven.

9/11 memorial
9-11 memorial
New York, Schoolbus!

Empire State Building

De CityPASS was echt een geweldige keuze, want het stelde ons in staat om de rij over te slaan en direct de lift in te stappen. Eenmaal boven werden we getrakteerd op een adembenemend uitzicht! De skyline van New York City was werkelijk verbluffend en de stad strekte zich uit zover het oog reikte. Het was een "wauw" moment dat ons sprakeloos achterliet. Het Empire State Building biedt een panoramisch uitzicht dat je nergens anders in de stad kunt evenaren. Het voelt alsof je boven de wereld uitstijgt, omringd door de schitterende wolkenkrabbers en de uitgestrekte stad. Het is een ervaring die je simpelweg niet mag missen als je in New York bent.

Central Park

Op een zaterdagochtend zijn we vol verwachting naar Central Park gegaan en het was echt een spectaculaire ervaring. Het park was levendig en bruisend, overal waren mensen aan het sporten en actief bezig. We hebben onze ogen uitgekeken naar de verschillende sportieve activiteiten die gaande waren. Op de ene plek waren mensen fanatiek honkbal en volleybal aan het spelen, terwijl op andere plekken mensen aan het joggen en wandelen waren. Het was inspirerend om te zien hoe actief en gezond de New Yorkers zijn en hoe ze het park gebruiken om te bewegen en te ontspannen. Tussen al die bedrijvigheid liepen we met een glimlach rond en konden we niet anders dan genieten van de levendige sfeer. Onderweg naar een van de vele kraampjes kwamen we een hotdogkraampje tegen en besloten we om een echte New Yorkse hotdog te proeven. Het was heerlijk en paste perfect bij de hele ervaring.

New york Yankees

We hadden ook een rondleiding door het stadion van de New York Yankees inbegrepen in onze citypass, en het was een geweldige ervaring! De tour gaf ons een fascinerend inzicht in de wereld van honkbal en de geschiedenis van dit iconische team. We leerden veel over de sport en de beroemde spelers die door de jaren heen voor de Yankees hebben gespeeld. Het stadion zelf is indrukwekkend en heeft zoveel historische betekenis. Het voelde echt bijzonder om op de plek te staan waar zoveel legendarische wedstrijden en momenten hebben plaatsgevonden. Het was een geweldige manier om meer te leren over de Amerikaanse sportcultuur en het enthousiasme van de Yankees-fans. Een wedstrijd bijwonen van de New York Yankees stond ook op ons verlanglijstje, maar helaas lukte het deze keer niet om een wedstrijd bij te wonen. Maar dat geeft ons zeker een goede reden om nog eens terug te keren naar deze geweldige stad en hopelijk een wedstrijd van de Yankees mee te maken!

New York Yankees

Brooklyn Bridge

Het wandelen over de Brooklyn Bridge is echt een leuke ervaring! Zodra je op de brug staat, besef je pas echt hoe indrukwekkend groot hij is. Het uitzicht vanaf de brug is adembenemend, en het is zo gaaf om in het echt te zien wat je vaak in films hebt gezien. Het wandelen over de brug biedt je ook de mogelijkheid om de architectuur van dichtbij te bewonderen. De majestueuze bogen en de gedetailleerde stenen constructie zijn echt meesterwerken van bouwkunst. Terwijl je over de brug loopt, voel je je als het ware verbonden met het verleden van de stad, omdat de Brooklyn Bridge zo'n belangrijke rol heeft gespeeld in de geschiedenis van New York.

Times Square

Times Square, een andere iconische plek in New York, is absoluut een must-visit locatie! Het is een plek vol intensiteit, levendigheid en opwinding. Zodra je er bent, word je omgeven door een spektakel van bewegende beelden en schitterende lichten die de stad verlichten. Het is een ervaring die je zeker niet wilt missen! De drukte en de constante activiteit van Times Square geven je het gevoel dat je echt deel uitmaakt van het bruisende hart van New York City. Er is altijd wel iets gaande, of het nu gaat om straatartiesten, kleurrijke billboards of gewoon de energie van de menigte.

Boottocht

De CityPASS maakte het mogelijk om een geweldige activiteit te ervaren: de boottocht langs het Vrijheidsbeeld! Het is een absolute must-see wanneer je in New York bent. Tijdens de boottocht vaar je langs dit iconische symbool van vrijheid en krijg je een prachtig uitzicht op Lady Liberty. Het Vrijheidsbeeld is een van de meest herkenbare bezienswaardigheden ter wereld en heeft een rijke geschiedenis die teruggaat tot de 19e eeuw. Het is een indrukwekkend monument dat symbool staat voor vrijheid, hoop en verwelkoming voor miljoenen immigranten die ooit de Verenigde Staten binnenkwamen. De boottocht geeft je een unieke kans om dit indrukwekkende standbeeld van dichtbij te bewonderen en foto's te maken terwijl je over het water glijdt.

Wat zijn leuke restaurants in New York?

Hoewel we ons in New York geen moment verveelden en volop hebben genoten van de vele bezienswaardigheden, moeten we eerlijk toegeven dat we wat teleurgesteld waren over de restaurants. Overal waar we keken, leken er alleen maar ketens te zijn. We hadden gehoopt om wat leuke, authentieke plekjes te vinden, maar dat viel helaas tegen. Niettemin hebben we twee aanraders die we graag met je delen, maar het zijn inderdaad ook ketens. Verwacht dus geen haute cuisine! Desalniettemin bieden deze plekken wel heerlijke gerechten en zijn ze perfect als je op zoek bent naar vertrouwde smaken.

Wagamama

Wagamama is een geweldig restaurant waar je kunt genieten van heerlijke Aziatische gerechten. Wat dit restaurant extra aantrekkelijk maakt, is dat er bediening aan tafel is, dus je hoeft niet zelf je eten te halen zoals bij veel fastfoodketens. Na al die hamburgerketens die we overal zagen, was dit een verfrissende en smakelijke afwisseling. Het menu bij Wagamama is gevarieerd en biedt een breed scala aan Aziatische smaken en gerechten. Van smakelijke noedelgerechten tot verrukkelijke curry's, er is voor elk wat wils. Bovendien wordt het eten snel geserveerd, waardoor je binnen een uur weer buiten staat met een voldane buik. Het restaurant heeft een levendige sfeer en is perfect voor een gezellige maaltijd met vrienden of familie. Of je nu zin hebt in iets hartigs of juist iets pittigs, bij Wagamama vind je gegarandeerd een gerecht dat aan je smaak voldoet. Als je op zoek bent naar een heerlijke en snelle eetervaring in New York, is Wagamama zeker een aanrader. Het biedt de perfecte balans tussen snelheid en kwaliteit, waardoor je volop kunt genieten van de culinaire hoogstandjes uit Azië.

Shake Shack

Shake Shack is een bekende hamburgerketen waar je kunt genieten van heerlijke hamburgers en andere lekkernijen. Hoewel het een hamburgerketen is, staat Shake Shack bekend om het bieden van net dat beetje extra in vergelijking met andere fastfoodrestaurants. Als je in New York bent, mag een bezoek aan Shake Shack zeker niet ontbreken. Het is een must voor liefhebbers van hamburgers en biedt een heerlijke eetervaring die je niet snel zult vergeten!

Laura heeft tijdens haar reis naar New York heel veel toffe foodspots gevonden.
Ze schreef er een artikel over!

Wat vond ik van New York?

Het was een fantastische ervaring om een kleine week in New York te verblijven. Deze stad heeft vaak het imago duur te zijn, maar ik vond het eigenlijk heel goed te doen qua kosten. Natuurlijk, een reis naar New York brengt uitgaven met zich mee, maar ik was aangenaam verrast hoe ik binnen mijn budget kon blijven. Om kosten te besparen hebben we bijvoorbeeld niet elke dag uitgebreid uit eten gegaan, maar genoten van heerlijke salades die we bij supermarkten hebben gekocht. Ook hebben we beperkt alcohol gedronken, wat zeker heeft bijgedragen aan het besparen van geld. Ondanks dat we wat zuiniger aan deden, hebben we niets hoeven missen van alle prachtige ervaringen die New York te bieden heeft. De stad heeft zoveel te zien en te beleven dat het budgetvriendelijk mogelijk is om al die hoogtepunten te ervaren. Ik kan het niet genoeg benadrukken: Ik zou IEDEREEN aanraden om deze bruisende stad te bezoeken en te ontdekken. New York heeft voor elk wat wils en zal je zeker betoveren met zijn unieke charme en energie. Ik wens je alvast een geweldige tijd in The Big Apple!