La Spezia

Tijdens onze treinreis door Europa brachten we ook een bezoek aan La Spezia. We kozen La Spezia als onze uitvalsbasis om de vele prachtige dorpjes in de omgeving te verkennen. Naast een bezoek aan Cinque Terre hebben we ook andere dorpen in deze regio ontdekt die minstens zo mooi waren. Het bijzondere was dat deze dorpen veel minder toeristen trokken, wat geweldig was. Daarom zal ik je veel informatie en tips geven over alles wat er te ontdekken is in de omgeving van La Spezia en hoe je er met het openbaar vervoer kunt komen. We hadden namelijk zelf geen beschikking over een auto.

Hoe kom je in La Spezia?

Met de trein

Vanuit Florence zijn we met de trein naar La Spezia gereisd, en deze reis verliep zonder problemen en zonder overstappen. Treinreizen in Italië zijn over het algemeen goed geregeld, met treinen die vaak voorzien zijn van airconditioning en redelijk geprijsd zijn. Eenmaal aangekomen in La Spezia, bevindt het stadscentrum zich op loopafstand, wat natuurlijk erg handig is.

Met het vliegtuig plus de auto of trein

Tijdens onze reis hebben we ook veel mensen ontmoet die naar Italië zijn gevlogen en daar een auto hebben gehuurd. De dichtstbijzijnde luchthavens zijn in Genua en Pisa. Wat betreft parkeren in La Spezia, zou je dit ter plaatse moeten uitzoeken, aangezien ik daar geen specifieke informatie over heb. Een andere optie is om vanaf het vliegveld de trein naar La Spezia te nemen. Zoals je kunt zien, zijn er tal van mogelijkheden om naar La Spezia te reizen, afhankelijk van je voorkeur en reisplannen.

Als je van plan bent om een auto te huren, is het verstandig om dit te doen bij een erkend verhuurbedrijf. Je wilt niet later geconfronteerd worden met onverwachte kosten. In andere landen heb ik in het verleden een auto gehuurd via Sunnycars. Ik kan dit zeker aanraden. Sunnycars staat bekend om hun betrouwbare service en transparante prijzen, wat de huurervaring veel aangenamer maakt.

Wat is er te doen in en in de omgeving van La Spezia?

Wij kozen ervoor om in La Spezia te verblijven vanwege de lagere kosten in vergelijking met een van de dorpen in Cinque Terre. Achteraf waren we hier erg blij mee, omdat we daardoor veel meer van de omgeving konden ontdekken. Ik raad je zeker aan om in deze stad te verblijven en van daaruit uitstapjes te maken. Hoewel de stad La Spezia op zichzelf niet heel bijzonder is, is dat voor ons helemaal geen probleem, omdat de omgeving zoveel moois te bieden heeft!

Cinque Terre

Een bezoek aan alle vijf dorpen van Cinque Terre is een must, maar houd er rekening mee dat deze dorpen erg toeristisch zijn. Het is slim om vroeg of laat op de dag te gaan, omdat het dan veel rustiger is. Wij kozen ervoor om vroeg te vertrekken, omdat we eerst de hike van Monterosso naar Vernazza wilden doen. De eerste trein vanuit La Spezia vertrekt iets voor 7 uur 's ochtends, en dat is degene die we hebben genomen.

Om Cinque Terre te bezoeken, heb je een Cinque Terre Card nodig, die je op het treinstation kunt kopen. De kosten voor een kaart zijn €18,20 voor één dag. Met deze kaart kun je onbeperkt gebruikmaken van de trein op de dag van geldigheid. Na ons bezoek aan de eerste twee dorpen zijn we met de trein naar de andere drie dorpen gereisd. Vanaf ongeveer 12 uur 's middags werd het erg druk in de andere dorpen. Toch vonden we nog rustige plekjes tijdens onze wandelingen door deze dorpen en vonden we het zeker de moeite waard om ze allemaal te zien. Onze favoriet was Vernazza, dus die mag je zeker niet overslaan.

Vernazza
Manarola
Cinque Terre

Portovenere

We hadden het geluk om in een hotel te verblijven waar we veel informatie kregen. De eigenaar vertelde ons dat Portovenere misschien wel mooier is dan de andere dorpen in Cinque Terre, vooral omdat het veel minder toeristisch is. Daarom besloten we ook dit dorp te bezoeken. Vanuit La Spezia kun je met de bus naar Portovenere reizen. Buskaartjes koop je bij tabakswinkels. Een enkele reis kost €3,-, wat neerkomt op een totaal van €6,- voor een retourticket. De busrit duurt ongeveer een half uur en onderweg kun je al genieten van prachtige uitzichten. Eenmaal in het dorp hebben we eerst een biertje gekocht en zijn we gaan ontspannen op het kleine strand dat er is. Daarna hebben we een wandeling door het dorp gemaakt, bezochten we de beide kerken en slenterden we door de schilderachtige straatjes. Als je in de buurt van Portovenere bent, is het absoluut de moeite waard om dit charmante dorp te bezoeken.

Tellaro

Dit was opnieuw een uitstekende tip van de hoteleigenaar. Tellaro is een heerlijk rustig dorpje. Vanuit La Spezia kun je hier met de bus naartoe. Je neemt eerst de bus van La Spezia naar Lerici. Voor deze rit koop je een buskaartje van €3,-, opnieuw verkrijgbaar bij een tabakswinkel. In Lerici stap je over op de bus naar Tellaro. Hiervoor heb je een busticket van €1,- nodig. Dus in totaal heb je per persoon 2 tickets van €3,- en 2 tickets van €1,- nodig. Nadat we door Tellaro hadden gewandeld en een drankje hadden gedaan, gingen we op zoek naar een mooi strand. Ik moet toegeven dat de stranden behoorlijk druk waren, maar uiteindelijk vonden we een prachtige plek bij Baia Di Fiascherino. Hier konden we een verfrissende duik nemen.

Uitzichtpunt Tellaro
Baia Di Fiascherino

Wandel door de haven van La Spezia

La Spezia zelf heeft niet veel bezienswaardigheden, maar dat betekent niet dat er niets te doen is. Wij hebben een wandeling gemaakt door de stad en het park, en uiteindelijk kwamen we uit bij de haven. Het was leuk om langs alle boten te wandelen en we zagen zelfs een groot cruiseschip vertrekken. Het was heerlijk om gewoon rustig rond te slenteren en de omgeving te verkennen. We hebben ook een keer avondeten afgehaald en dat heerlijk opgegeten in de haven.

Waar kan je lekker eten in La Spezia?

Yours Poke

Hoewel we dit niet vaak doen, hebben we twee keer een maaltijd afgehaald bij Yours Poke, omdat we het zo lekker vonden. Het concept is geweldig. Je kunt op een formulier aankruisen wat je in je pokebowl wilt hebben, en er is een overvloed aan keuzes met uiterst verse ingrediënten. Een nadeel van het restaurant is dat er overal dozen staan en het niet echt uitnodigt om daar te eten. In ons geval was dat echter helemaal niet erg, omdat we onze maaltijden meenamen en ze op ongeveer 5 minuten afstand in de haven opaten.

Punjabi Dhaba

Dit restaurant kan eigenlijk worden beschouwd als een soort fastfoodrestaurant. We hadden niet al te hoge verwachtingen, maar het bleek beter dan gedacht. Het eten was heerlijk en de prijs was zeer redelijk. Je moet niet verwachten dat je in een luxe restaurant zit, en de bediening is ook niet overdreven vriendelijk. Wij waren tevreden met een heerlijke Indiase maaltijd. Als je daar ook zin in hebt, is dit zeker de moeite waard. Een extra pluspunt was dat er veel Indiërs op het terras zaten, wat aangeeft dat zij het ook lekker vinden.

Haven van La Spezia
Yours Poke maaltijd
Haven van Lerici

Overnachten in La Spezia

Wij verbleven 3 nachten in La Spezia, en in die 3,5 dagen hebben we alles kunnen verkennen wat we graag wilden zien. We zouden jou dan ook aanraden om ook 3 nachten te verblijven in La Spezia. Ons verblijf was in Albergo Teatro, een klein hotel/herberg. Het was een prima herberg. We zijn al snel tevreden als de accommodatie schoon is. In deze omgeving zijn de overnachtingen vaak prijzig, maar Albergo Teatro was redelijk betaalbaar. Dus als je op zoek bent naar een eenvoudige accommodatie, is dit hotel zeker een aanrader!

Wat vind ik van La Spezia?

La Spezia is een uitstekende uitvalsbasis is om de omgeving te verkennen, en het is gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer. Wij zouden iedereen aanraden om in deze stad te verblijven. Een van de pluspunten van La Spezia is de prachtige haven. Een minpunt van de stad is dat er 's avonds misschien wat minder sfeer hangt. Dat stoorde ons niet zo erg omdat we de hele dag op pad waren en 's avonds op tijd terugkeerden naar ons hotel. Als je echter op zoek bent naar meer avondgezelligheid, is deze stad misschien niet de beste keuze voor jou.

Vond je dit artikel interessant? Lees dan ook...