Europa met de trein: Een terugblik op onze reis, de kosten en toekomstige plannen.

De afgelopen weken hebben we een te gekke treinreis gemaakt door Duitsland, Zwitserland, Italië en Frankrijk. Man, wat hebben we genoten! Het was echt een avontuurlijke trip. Hier vertellen we je alles over onze treinreiservaringen, wat het ons heeft gekost en hoe we de volgende keer misschien een paar dingen anders zouden aanpakken.

De terugblik

In totaal hebben we maar liefst 25 verschillende treinen gebruikt gedurende onze 19-daagse reis. Gelukkig was het merendeel van deze treinen stipt op tijd, maar af en toe hadden we te maken met wat vertraging, waardoor we onze aansluitingen dreigden te missen. In dergelijke gevallen stapten we naar een van de balies om de situatie uit te leggen. Vaak kregen we een geprinte voucher en mochten we de volgende trein pakken. Het was allemaal heel goed georganiseerd. Op één van onze reisdagen maakten we zelfs gebruik van 4 verschillende treinen! Vooraf maakten we ons een beetje zorgen of alles zou lukken, maar tot onze opluchting verliep alles heel soepel. Zo vertrokken we om 9 uur 's ochtends vanuit Bern en checkten we om 19 uur 's avonds in bij ons hotel in Florence.

Nachttrein Nice - Parijs

Vanuit Florence zijn we naar La Spezia gereisd en vervolgens doorgegaan naar Genoa. Deze treinreizen hadden we niet van tevoren geboekt, maar op het moment zelf. Het kopen van treinkaartjes is heel eenvoudig en duidelijk in Italië, dus ik zou aanraden om de binnenlandse treinreizen niet vooraf te reserveren. Hetzelfde geldt voor onze reis binnen Zwitserland.

Tijdens een van onze reizen hebben we de nachttrein genomen, tussen Nice en Parijs. We vonden het redelijk comfortabel voor een nacht, maar we zouden niet per se vaak voor deze optie kiezen. Wel moeten we zeggen dat de prijs-kwaliteitverhouding uitstekend was. We betaalden slechts €77,- voor ons beiden voor deze rit. Als je bedenkt dat je hiermee een overnachting uitspaart, is het echt een win-winsituatie! Wil je meer weten over deze ervaring. Ik schreef er een blog over.

De kosten

Overnachtingen - €1823,75

Dit was de kostenpost waar we het meeste aan hebben besteed tijdens onze reis. We vonden het een behoorlijk hoog bedrag voor 19 nachten in Europa. We sliepen in tweepersoonskamers, soms met een gedeelde badkamer en soms met een eigen badkamer. We verbleven in hostels of in eenvoudige 1-ster hotels. We hebben niet al te hoge eisen, maar goedkoper dan dit konden we het niet vinden.

Eten & Drinken €1351,39

Tijdens deze reis zijn we niet altijd uit eten gegaan, omdat we daar niet per se van houden. Op één van onze overnachtingsplekken hadden we de mogelijkheid om te koken, dus hebben we dat ook gedaan. Vaak haalden we ook wat af en genoten we bijvoorbeeld van ons eten op het strand of in de haven. Bovendien bezochten we regelmatig de bakker. Toch is deze kostenpost wat aan de hoge kant, vooral vanwege de biertjes die we in de cafés hebben genuttigd. Op de meeste plaatsen kostte een biertje al snel €7,-. Dat tikt natuurlijk behoorlijk aan. Maar genieten hoort er ook bij op vakantie, dus dat is helemaal prima!

Zien & doen €32,-

Deze kostenpost is verrassend laag. We zijn niet zozeer het type dat veel musea bezoekt of per se de bekende bezienswaardigheden wil zien. De kosten die hier vermeld staan, betreffen voornamelijk de uitgaven voor de Free Walking tour in Florence en de toegang tot twee musea die we bezocht hebben.

Openbaar vervoer €804,47

Tijdens onze reis hebben we hoofdzakelijk de trein gebruikt, met hier en daar een incidentele bus- of metroreis. We waren aangenaam verrast door de kosten van onze uitgebreide rondreis. Het gebruik van de trein, het openbaar vervoer, viel eigenlijk best wel mee, mits je goed onderzoek doet. We moeten wel zeggen dat we ook veel hebben gelopen. In de steden maakten we geen gebruik van het openbaar vervoer, omdat we simpelweg meer plezier beleefden aan wandelen en genieten van onze omgeving!

Totale kosten €4011,61

Dit komt neer op iets meer dan €2000,- per persoon voor 19 dagen reizen. Het lijkt een aanzienlijk bedrag, maar als we terugkijken op deze prachtige reis, vinden we dat het absoluut de moeite waard is geweest.

Haven van La Spezia

De verschillen per land

Treinreis door Duitsland

De Duitsers staan bekend om hun stiptheid en efficiëntie. Onze reis door Duitsland verliep dan ook vlekkeloos, afgezien van een kleine vertraging. Gelukkig was dit snel opgelost bij de balie, en konden we onze reis voortzetten met de volgende trein. Wat ons opviel, was hoe schoon en ruim de treinen in Duitsland zijn.

Frankfurt

Treinreis door Zwitserland

In Zwitserland was gelukkig geen vertraging te bekennen. Al moeten we eerlijk toegeven dat we wel twee keer een kijkje hebben genomen in de trein-wc, die eerlijk gezegd niet bepaald fris was. Hoewel dit waarschijnlijk toeval was, was het verre van comfortabel. Maar, om het positief te houden, de uitzichten vanuit de treinen in Zwitserland waren gewoonweg magisch - dat was absoluut een hoogtepunt van reizen per trein in dat land. Over de prijzen in Zwitserland kunnen we kort zijn: ja, die zijn best pittig, om het zacht uit te drukken.

Treinreis door Italië

In Italië hebben we voornamelijk gebruik gemaakt van lokale treinen, wat over het algemeen goed verliep. Totdat we in een trein terechtkwamen zonder airconditioning en met flinke vertraging. De temperatuur steeg snel, en iedereen zat bijna te smelten. Dat was zeker een mindere ervaring. Gelukkig waren alle andere treinreizen wel in orde. Bovendien waren de prijzen voor deze reizen heel redelijk. Al met al kunnen we treinreizen in Italië wel aanbevelen.

Treinreis door Frankrijk

In Frankrijk hadden we al eerdere ervaringen met treinreizen, dus we wisten wat we konden verwachten: degelijke treinen. Maar deze keer hebben we ook de nachttrein van Nice naar Parijs uitgeprobeerd, wat een geheel nieuwe ervaring was. Je kunt hier meer over lezen. Over het algemeen zijn we positief over treinreizen in Frankrijk en kunnen we ze aanbevelen.

Dit doen we de volgende keer anders

We verbleven voornamelijk in stedelijke gebieden, waaronder Frankfurt, Bern, Florence, La Spezia, Genua, Nice en Parijs. Als we in de toekomst een nieuwe treinreis plannen, zijn we van plan om meer te verkennen in kleine dorpjes en natuurlijke omgevingen. We hebben gemerkt dat we enorm hebben genoten van onze tijd in Erlach. Bovendien zijn accommodaties in die gebieden vaak goedkoper, waardoor we kunnen besparen op overnachtingskosten. Wel realiseren we ons dat we vanaf de grote treinstations nog naar de kleinere plaatsen moeten reizen, wat de reiskosten enigszins kan verhogen.

Heb je vragen over onze reis? Of ben je op zoek naar tips? Aarzel niet om ze hieronder in de opmerkingen te plaatsen of stuur me een DM op mijn Instagram-account!