Droom wordt werkelijkheid: Mijn solo avontuur in Nieuw-Zeeland

Na een 3 uur durende rit kom ik dan eindelijk aan op de prachtig gelegen parkeerplaats, omringt door bergen. Ik smeer broodjes voor lunch, trek mijn wandelschoenen aan en loop de prachtige vallei in. Het pad vervolgt over een hangbrug, waar je er zoveel van ziet in Nieuw-Zeeland, en slingert vervolgens omhoog door bossen en over keien. Na 5 kilometer kom ik aan op de perfecte lunchplek, in de zon met prachtig uitzicht op de gletsjer. Terug bij de auto neem ik plaats in mijn campingstoel, geparkeerd in de zon met mijn e-reader in de hand. In de avond kook ik een heerlijke curry en zodra de zon achter de bergen verdwijnt wordt de meest fantastische sterrenhemel zichtbaar. Wat was het weer een heerlijke dag!

Reizen door Australië

Het is ondertussen al 7 jaar geleden dat ik besloot een half jaar vrij te nemen van mijn studie, vlak voor het afstuderen en het begin van het “grote mensen leven”. Een reis maken door Australië stond al lange tijd op mijn bucketlist. Ik had meerdere jaren flink gespaard en besloot deze vrije tijd te gebruiken om 3 maanden (toeristen visa) door Australië te reizen. Ik ging alleen en vond het extreem spannend. Na een slapeloze nacht en de nodige tranen bij het afscheid op Schiphol was ik dan echt onderweg naar de andere kant van de wereld! Onnodig om te zeggen dat ik de tijd van mijn leven had in Australië. Ik reisde vooral rond met de bus, maar heb ook trips gemaakt met een (huur)auto. Dit gaf een heerlijk gevoel van vrijheid en het heeft mijn droom om met een campervan door Nieuw-Zeeland te reizen doen aanwakkeren.

Eindigen in een burn-out

Terug in Nederland, vele gave ervaringen rijker, studeerde ik af. Ik rolde het werkende leven in. Reizen (lees: 2-3 weken vrij) was nu alleen nog mogelijk in de zomervakanties. Ik bezocht o.a. Iran en Nepal en genoot hier enorm van. Na 6 jaar werken als een multimedia designer nam mijn leven een drastische wending. Misschien ken je het wel, het gevoel dat je vastloopt. De stabiliteit van huisje-boompje-beestje en een fulltime baan niet durven loslaten, maar aan de andere kant was dat precies wat ik wilde. Ik sliep bijna niet, had stress van werk en zat enorm met mezelf in de knoop. Ik eindigde in een burn-out. Tijden de 3 maanden ziekteverlof was mij één ding duidelijk geworden: ik wilde niet meer terug naar de oude (voor mij ongezonde) situatie. Ik nam ontslag en besloot de Camino de Santiago te gaan lopen. Tijdens deze pelgrimstocht kwam de droom om naar Nieuw-Zeeland te gaan weer naar boven, en na 1100 km lopen besloot ik er dan ook vol voor te gaan. Een week na aanvraag had ik het working-holiday visa binnen. Ik zegde mijn appartement op, verkocht de meeste van mijn spullen en 2 maanden later zat ik (eindelijk) weer in het vliegtuig naar de andere kant van de wereld.

Australië
Iran
Nepal
Camino de Santiago

Ik kocht een huisje op wielen

Aangekomen in Nieuw-Zeeland werd het tijd om de droom die 7 jaar geleden in Australië vorm kreeg waar te maken. In Queenstown kocht ik een Toyota Estima over van twee andere backpackers. Mijn nieuwe huisje op wielen is certified-self contained (SC), wat simpelweg betekent dat deze voldoet aan alles wat je nodig hebt voor een kampeertrip van minimaal 3 dagen zonder sporen achter te laten, inclusief een toilet, watervoorraad en afvoer. Het grote voordeel van een SC wagen is dat je gebruik mag maken van de vele gratis campsites in Nieuw-Zeeland. En dat is precies hoe ik mijn eerste 3 maanden in het land van de lange witte wolk doorbracht.

NOMAD® | rugzakken en backpacks

Het allerfijnste aan solo rondtoeren door Nieuw-Zeeland in mijn SC Toyota vind ik de vrijheid die het geeft. Ik plan niet vooruit maar bekijk per dag waar ik zin in heb. Is het zonnig? Grote kans dat je mij dan op een van de vele hiking trails kan vinden. Gaat het de hele dag regenen? Dan schuil ik vaak in de bibliotheek en neem ik de tijd mijn foto's te sorteren en bewerken. Is de weersvoorspelling slecht voor meerdere dagen op rij? Dan kruip ik achter het stuur. Grote kans dat het weer een uur verderop een stuk beter is. Voordat ik ergens heen ga check ik altijd of er een redelijke (gratis) kampeerplek in de buurt is. Hiervoor gebruik ik de app Campermate. Sommige campsites worden beheerd door DOC (Department of Conservation). Deze hebben vrijwel altijd een toilet en zijn redelijk onderhouden. Soms bestaat een gratis overnachtingsplek uit een parkeerplaats naast de highway, regelmatig zonder toilet. Hoewel altijd eenvoudig, sommige kampeerplekken zijn echt prachtig gelegen. Mijn eerste nacht in de auto (27/03/23) bracht ik door langs de Crown Range Road tussen Queenstown en Wanaka. De kampeerplek was niks meer dan een parkeerplaats langs de weg. Er was geen wc en het waaide behoorlijk. Het uitzicht was echter fantastisch. Aangezien de kampeerplek op redelijke hoogte lag was het 's-nachts vrij koud. Gelukkig had ik mijn warme slaapzak meegenomen vanuit Nederland. De volgende ochtend stond mij echter een verrassing te wachten: ik werd wakker in een witte wereld! In Nieuw-Zeeland kan het weer erg wispelturig zijn en is het mogelijk om 4 seizoenen in één dag te ervaren. Dat was die dag zeker het geval maar het maakte mij allemaal niet uit. Het gevoel van vrijheid voelde zo goed dat ik even een traantje moest wegpinken. Dit was het begin van een fantastisch avontuur!

Mijn aanbevelingen voor gratis campsites:

– Raspberry Creek carpark, Mount Aspiring National Park

– Lowburn Harbour, Cromwell

– Fortrose, Catlins

– Pahoia Domain, Tauranga

– Wellingtons Bay, Tutukaka

reizen
Reizen

Verblijven bij Mavora Lakes

Naast de gratis campsites zijn er ook betaalde DOC campsites. Hier mag je gebruik van maken voor een klein bedrag (8-15$). Het zijn over het algemeen eenvoudige campsites maar vaak op erg mooie locaties. Ik kocht de DOC campsite pass (195$ voor een jaar). Dit geeft de mogelijkheid om (bijna) onbeperkt gebruik te maken van de DOC campsites (uitzonderingen daar gelaten). Een van mijn favoriete DOC campsites (tot nu toe) is de Mavora Lakes Campsite (North Lake, 10$/nacht). Na een lange rit vanaf Te Anau, grotendeels over een onverharde weg, kwam ik het einde van de middag aan op de camping. Ik vond een mooi plekje aan het meer, enigszins beschut door bomen. Terwijl de zon langzaam achter de bergen verdween stalde ik mijn keukenattributen uit op de picknicktafel. Een South Island Robin kwam even een kijkje nemen terwijl ik van mijn maaltijd genoot. Na het eten probeerde ik een kampvuurtje te maken maar door gebrek aan grote blokken hout was deze helaas van korte duur.

camperen in Nieuw Zeeland
Nieuw Zeeland

De volgende ochtend werd ik vroeg wakker en genoot ik van de zonsopkomst. Na het ontbijt ging ik op pad. De wandelroute volgde de oevers van de South Mavora Lake en door bossen met een grote diversiteit aan paddenstoelen. Het was zonnig en vrijwel windstil. De weerspiegeling van de bergen in het water was vlekkeloos. Aangekomen bij de zuidelijke oevers van het meer zocht ik een mooi lunchplekje aan het water. De wandelroute volgt de Mavora River zuidelijk naar de Kiwi Burn Swing Bridge, maar ik besloot om te keren en dezelfde route terug te lopen naar de camping. Normaal gesproken ben ik geen groot fan van een heen-en-weertje maar in deze prachtige omgeving was ook de terugweg genieten. Terug op de camping nam ik plaats in de zon, met een koude apple cider in de hand. Dit heerlijke einde van de dag werd echter verstoord door de vele sandflies. Gelukkig verdwenen die met de zonsondergang, die wel es waar prachtig roze was. Leuk extraatje voor de Lord of the Rings fans onder ons: in de omgeving van de Mavora Lakes zijn meerdere filmlocaties te vinden!

Mijn aanbevelingen voor DOC campsites:

– Cascade Creek Campsite, Milford Sound

– Totaranui Campsite, Abel Tasman National Park

– Lake Ianthe Matahi Campsite, West Coast

– Rarangi Campsite, Blenheim area

Werken in Kerikeri

Na drie maanden rondreizen is het tijd om mijn spaarrekening aan te vullen. Op het moment dat ik deze blog schrijf is het winter in Nieuw-Zeeland. Ik woon tijdelijk in een hostel in Kerikeri, een plaats in Northland, de noordelijkste provincie van Nieuw-Zeeland. Deze provincie wordt ook wel omschreven als het winterloze noorden. Het is hier zonnig (al is het weer onvoorspelbaar en kan het zo af en toe flink regenen), met overdag een aangename temperatuur van 15ºC. Doordeweeks werk in in een kiwi boomgaard en houd ik mij bezig met het snoeien en vastbinden van kiwi planten. In de weekenden ga ik graag op avontuur en verken ik de prachtige omgeving. Hoewel ik het hier zeker naar mijn zin heb mis ik het rondreizen wel. In oktober kruip ik weer achter het stuur en rij ik de vrijheid tegemoet in mijn huisje op wielen!

Vind je het leuk om mijn avonturen te volgen?

Op zoek naar meer informatie over Nieuw Zeeland?