Artana

Artana, gelegen in de provincie Castellón in de regio Valencia, is een charmant Spaans dorpje dat op slechts een uurtje rijden van Valencia ligt. Het is een verborgen pareltje waar je nog weinig toeristen zult tegenkomen. De omgeving is adembenemend en biedt uitstekende wandelmogelijkheden.

Met het openbaar vervoer naar Artana

In Valencia vertrokken we vanaf station Joaquín Sorolla en namen we de trein C6 naar Nules-La Vilavella. Na ongeveer een uur reizen stapten we uit de trein. Vervolgens liepen we ongeveer 10 minuten en namen we de bus L26 naar Artana. De busrit duurde ongeveer 15 minuten. Let op: de bus rijdt slechts twee keer per dag.  Het is verstandig om van tevoren te bepalen welke trein je neemt, zodat je de juiste aansluiting hebt. Je kunt in de bus betalen voor de rit.

Wil je deze treinreis gemakkelijk boeken?

Het dorp Artana

Eenmaal in Artana kun je alles te voet bereiken. Het is een klein dorp met een aantal kroegen, een restaurant, een ontbijtcafé/bakker en een supermarkt. Tijdens ons verblijf zijn we geen andere toeristen tegengekomen. De inwoners spreken nauwelijks Engels, maar zijn super vriendelijk. Met handen en voeten hebben we toch een aantal gesprekken gevoerd met de lokale bevolking. Op dit soort momenten balen we dat we geen Spaans spreken.

Artana, Spanje

Horeca in Artana

In het dorp is niet veel keuze, maar er zijn een paar plekken waar we zijn geweest en die ik graag even toelicht.

Restaurant Barbacoa La Serra

We kwamen bij dit restaurant aan rond 15:00 uur en ontdekten dat de maaltijden al geserveerd waren. Desondanks was de eigenaresse erg vriendelijk en bereid om ons te helpen. In ons beste Spaans bestelden we verschillende tapas en een groot biertje. We namen plaats op het terras en na een tijdje kwam de vriendelijke dame naar ons toe voor een praatje. Met handen en voeten slaagden we erin om te communiceren. Ze was zo vriendelijk! De keuze voor Barbacoa La Serra is een prima keuze.  Het is geen culinair hoogstandje, maar zeker lekker.

Pasteleria Cafetaria Tere

Wanneer we in Spanje zijn, genieten we ervan om tussen de lokale bevolking te ontbijten. In dit dorpje ontkom je er niet aan om tussen de locals te zijn, wat extra leuk is. We vonden dit ontbijtcafé via Google Maps en het was er al gezellig druk vanaf vroeg in de morgen. De koffie wordt vers voor je klaargemaakt, net als de tostada de tomate. We hebben beide ochtenden genoten van een heerlijk ontbijt, zelfs toen we om 7 uur met de bus naar onze volgende bestemming moesten. Dit café opent namelijk al om 6.15 uur. Voor onderweg namen we cake en empanada's mee. Beide waren verrukkelijk.

Hiken in de omgeving van Artana

Omdat we met het openbaar vervoer naar Artana waren gereisd, moesten we onze wandeling in het dorp beginnen. Via de app Komoot vonden we een leuke wandelroute van ruim 12 kilometer lang, genaamd "Cova del Tronc – Mina del Cavall rondtocht vanuit Artana".

Cova del Tronc – Mina del Cavall rondtocht vanuit Artana

Het was een prachtige hike. De hele weg moest je goed uitkijken waar je liep, omdat er geen gedeelte verhard was. Eén gedeelte in deze wandeling is behoorlijk zwaar. Het was zo steil (tot 44%). Dat was echt omhoog klimmen en klauteren. (Je ziet het terug in de gegevens van deze route.) Wanneer je deze route gaat lopen is het belangrijk dat je over een redelijke conditie beschikt en in staat bent om te klimmen en te klauteren. Als je niet meer zo mobiel bent, is deze wandeling geen aanrader. Maar als je nog fit en mobiel bent, is het zeker de moeite waard. Zoals je op de foto's kunt zien, zijn de uitzichten fantastisch. Een extra voordeel tijdens deze hike was dat we geen andere mensen zijn tegengekomen.

Zoals je op de afbeelding kunt zien, zijn er aanzienlijke hoogteverschillen in de wandeling. Er zijn maar weinig vlakke stukken. Het meest uitdagende deel bevindt zich tussen de 6 en 7 kilometer. Het laatste deel van de wandeling, vanaf ongeveer 10 kilometer, is relatief makkelijk en voert terug naar het dorp.

Onderweg kom je langs een grot genaamd de 'Cova del Tronc'. Het is de moeite waard om deze te bezichtigen. Vervolgens passeer je de loopgraven en ga je verder naar een mijn genaamd de 'Mina del Cavall'. Bij de mijn zijn picknicktafels, waar je kunt pauzeren. Onderweg zijn er geen gelegenheden om eten of drinken te kopen, dus het is verstandig om zelf iets mee te nemen. Eenmaal terug in het dorp kun je weer genieten van de diverse eet- en drinkgelegenheden.

Overnachten in Artana

Casa Maria

Tijdens ons verblijf in Artana logeerden we in Casa Maria. We vonden ons verblijf van twee nachten in Casa Maria prima. Maar eerlijk is eerlijk, wij zijn snel tevreden. Casa Maria is een ruim huis met 6 slaapkamers, waarvan we er één gebruikten. Naast de slaapkamer mogen alle gasten de gehele woning gebruiken. Er waren geen andere gasten tijdens ons verblijf in de Casa. Zo hadden we het huis voor onszelf. We hebben optimaal gebruik gemaakt van de faciliteiten. We hebben zelf gekookt. Alle kookbenodigdheden zijn aanwezig en de supermarkt zit om de hoek. In de woonkamer staat een grote bank met een grote televisie. Hier hebben we filmavond gehouden.

Bij binnenkomst moesten we even wennen. Het hele huis heeft een ouderwetse uitstraling, je stapt zo de jaren '70 in. Maar het is schoon, de douche werkt prima en de communicatie per whatsapp liep soepel. Al met al vonden we het een prima verblijf voor een fijne prijs. Zolang je geen 5-sterrenhotel verwacht, kun je hier prima overnachten.

Wat vonden wij van Artana?

Onze twee dagen in Artana waren geweldig. Nadat we de drukte van de stad Valencia achter ons lieten, belandden we in de serene rust van dit charmante bergdorpje. De natuur rondom Artana is adembenemend mooi en de mensen zijn ontzettend vriendelijk. We hebben echt genoten van onze tijd hier. Maar na twee nachten was het toch weer tijd om verder te reizen en nieuwe avonturen te beleven.

Meer zoals Artana

In de omgeving van Madrid hebben we ook een klein maar fijn dorpje ontdekt, Cercedilla. Het was een soortgelijke ervaring als in Artana. Ook Cercedilla is omringt door natuur en ook hier kun je mooie wandelingen maken. Wil je meer weten over Cercedilla?